torsdag, september 01, 2011

Man kan Googla på allt.

Ni som följt min blogg vet, att jag ägnat en hel del tid åt målning. Bl a i vår dusch i stugan. Den ser/såg  för grisig ut pga att vårt vatten är så järnrikt. Duschväggarna har jag målat och resultatet blev verkligt bra.
Men golvet!! Hua. Med åren har det blivit en hel del rostfärg på golvet. Avsikten var att måla även golvet men det är vanskligt enligt expertisen så jag gick länge och funderade på vilket som var bäst att göra. Jag hade redan använt T-röd på golvet men golvmattan var fortfarande väldigt brun på sina ställen.

I går var jag ute på nätet (välsignade företeelse) och läste att oxalsyra var det bästa att ta bort rost med. Oxalsyra finns bl a i rabarber, mest i bladen. Jag kapade alltså lite av bladen på vår nyligen inköpta rabarberplanta, klippte bladet i små, små strimlor och hällde på hett vatten och fick stå i 5 min och dra. Jag använde en svamp, inte skursidan, och baddade på lösningen. Och till min stora förvåning fungerade det. Allt gick inte bort men resultatet blev helt acceptabelt. Så nu blir det ingen målning av duschgolvet.

Så jag slapp ta bilen in till Den Stora Köpingen, Leksand, och slösa bort en fin, solig dag i affärer. Och jag fick mer tid att måla på mina tavlor. Det är mycket roligare.

1 kommentar:

Sara sa...

Google är underbart... det finns roliga och bra svar på PRECIS ALLT. Jag älskar att googla.

Ha en jättebra helg!!