söndag, juni 17, 2012

Tällberg Forum 2012 och Jan Eliasson

Tällberg Forum  har i många år bjudit in delegater från jordens alla hörn för att diskutera internationella frågor. Fred, miljö, mänskliga rättigheter mm har varit teman under åren som gått. Initiativtagaren Bo Ekman har med sitt brinnande intresse för dessa frågor fått Tällberg Forum att bli internationellt känt. Och inte minst har det fått vackra Tällberg, beläget mellan Rättvik och Leksand, satt på kartan. I år var temat: "How on earth can vi live together. Beyond our imagination".

Under alla år har jag sett kändisar från jordens alla hörn skymta förbi under veckan då Tällberg Forum varat och aldrig kunnat drömma om att även jag skulle kunna komma innanför tältdukarna i det fantastiskt stora, vackra tältet. Men i år fick jag tillfälle. Av en slump upptäckte jag att man kunde ansöka om biljett via nätet till den konsert som hölls i går kväll, "Music out of the Earth". Jag lyckades komma över en biljett och prickades sedan noga av vid ingången. Jag kan bara säga - konserten var magnifik! Och inte blev det sämre av att inbjuden talare var Jan Eliasson, nyutnämnd biträdande generalsekreterare i FN. Han tillträder sin befattning 1 juli, direkt under generalsekreterare Ban Ki-moon.

Jag är en stor fan av Jan Eliasson och höra honom tala om sitt engagemang i de frågor han ska hantera i FN är precis det jag tror att han är den bäste att hantera. Han nämnde särskilt att hans stora uppgift kommer att bli förhandlingsfrågor. Han nämnde också demokrati, svält-och nödkatastrofer samt miljöfrågorna, särskilt de s k tysta miljökatastroferna. Jag önskar honom av hela mitt hjärta lycka till med sitt arbete. Det kommer inte att bli lätta frågor han ska ta tag i och jag hoppas han förstår att hela Sveriges befolkning står upp för honom.

2 kommentarer:

Sara sa...

Härligt att du lyckades komma över en biljett och att konserten var så bra!!

Kram

Anonym sa...

Jag vet, att många undrar varför jag inte skriver här i bloggen. Det beror på att jag har fått virus i min dator och skriver just nu på lånad dator. Jag vill inte riskera att "smitta" ner den här datorn gonom att logga in på mina två bloggar. Därför skriver jag här som "gäst" och därmed "Anonym". Återkommer så snart jag fått tillbaka min egen dator - städad!
Ni som brukar få mail från mig ska inte klicka på en bifogad länk om mailet verkar konstigt.
//BM alias Brittis