söndag, september 16, 2012

Kalle Moraeus - nostalgi.

I kväll blev det en riktig nostalgitripp.

Först ett program på Kunskapskanalen från Tällberg Forum om hur samhällsautveckling och teknologi skall styras så att ekosystem och ekonomi påverkas positivt. Dessutom svindlande vackra bilder Tällberg. (jag var där på konserten som var öppen för allmänheten).

Sedan följde Kalle Moraeus helt underbara program från Orsa. Jag missar inte de programmen. Det kommer att poppa upp många efterföljare men de kommer bara att bli bleka kopior. Helt sagolikt när han och Tommy Körberg stod vid Siljans strand och stoppade korv medan de löste världsproblemen. Och när deltagare från Spelmansförbundet - de var minst 20 - spelade Trettondagsmarschen då hade jag ståpäls!

Bland spelmännen upptäckte jag Pontus Selderman, advokaten som så skickligt lotsade oss stugägare som bodde runt sjön Molnbyggen till seger mot Leksands kommun när vi stred för att få soptippen, som förgiftade sjöns vatten och gjorde fisken oätlig och djurlivet utarmat stängd. Sjön börjar så sakta repa sig nu men det har varit en lång och hård kamp.

Dessutom såg jag även bland spelmännen Anders Bjernulf, barnbarn(?) till mina kära gamla folkskolelärare Johan och Ingegerd Bjernulf från 40-/50-talet. Dom båda hade ett styvt jobb med att banka in vett i min spralliga hjärna och få mig att hålla tyst på lektionerna.

En höjdarkväll!

1 kommentar:

Sara sa...

Härligt att få en sådan där trevlig kväll som man kan njuta av en tid framöver. Tror sådant behövs nu när hösten kommer!!

Kram