torsdag, januari 23, 2014

Bingolotto vinst med förhinder!

I mitt förra inlägg (en evighet sedan) skrev jag att vi har haft en osedvanligt lugn jul och nyår. Barn o barnbarn firade av olika anledningar sina högtider på varsitt håll och vi hade det lugnt här hemma.

Men en sak medförde vår lugna nyårshelg - vi spelade för första gången på länge BingoLottos nyårsspel. Och hör och häpna - jag vann! 1000 kr att användas på Intersport! Glädjen var stor.

Ett par veckor senare skulle vinsten omsättas i en tjusig vinterdress lämplig för promenader med stavar i stark kyla. Men närmsta Intersportbutik ligger i Borlänge, 6 mil bort. Men vad gjorde väl det! Dressen hägrade ju. Och mycket annat kunde också uträttas. Vi fikade på det nyöppnade IKEA (gott och prisvärt) tillsammans med dotter o barnbarn och handlade lite annat smått o gott.

På Intersport hittade jag en lämplig dress för 999 kr! Perfekt. I kassan lämnade jag glatt in vinstkupongen vilket dessutom skulle ge Intersport en bonus på 1 kr. :)  Men nu började problemen. De hade ingen aning om vad de skulle göra med kupongen. Det slutade med att jag betalade dressen med mitt kort och fick noterat på kvittot att jag senare skulle lämna in ersättning på något sätt från BingoLotto och därmed få tillbaka pengarna jag låg ute med.

Väl hemma läste jag noggrant igenom vinstvillkoren. Nya lotter och kontantvinster upp t o m 1000:- betalas ut av ombudet på orten. Vid vinster över 1000:- då ska lotten skickas in i rekommenderat brev. Jaha - men min vinst då? Den var inte att betrakta som kontantvinst och vinstsumman var 1000:- och inte "över 1000:." Den hamnade så att säga mellan stolarna. Ombuden visste ingenting och jag skickades mellan olika telefonnummer innan jag fick reda på hur jag skulle förfara. Lotten skulle skickas in! Så idag har jag skickat lotten i rekommenderat brev (76:- för inrikes 1-klass brev).

Nu ska det komma ett presentkort som jag kan lösa in i kontanter på Intersport mot uppvisande av kvittot då jag köpte dressen (förutsatt att jag kommer inom 30 dagar). Så nu hoppas jag att de inte ligger på utskicket av kupongen för länge. Sedan blir det en ny ToR-tripp 12 mil till Borlänge. Om man räknar krasst på mina kostnader 24 mil x 18 kr = 432 + 76 = 508 kr så blir vinsten reducerad med ca 50%. En ganska kraftig omkostnad. Hur skulle det ha känts för någon som bor i riktiga glesbygden? I Norrlands inland t ex? Jag undrar om BingoLottos kreativa idépanel har tänkt på det. Men jag är glad för min dress i alla fall.

2 kommentarer:

Jag sa...

Nya lotter och kontantvinster upp t o m 1000:- betalas ut av ombudet på orten.
Så har du själv skrivit här ovan, så då borde ju 'ombudet på orten' betala ut 1000-lappen. Kollade du?

Jag sa...

läste slarvigt! kontantvinster stod det tydligen.