torsdag, december 15, 2005

Står vi inför ett omvälvande paradigmskifte i och med LC-kost?

Det är ingen tvekan om att jag har ett viktproblem och har så haft i många år. Inte så rasande mycket men i alla fall... BMI = 27

Eftersom jag lider av hjärtsvikt och hjärtförstoring så frågade jag hjärtdoktorn vad jag kan göra för att inte förvärra situationen och hjärtdoktorn säger lite försynt att det skulle underlätta för hjärtat om jag går ner lite i vikt.

Så jag har ätit så förnuftigt jag kan. Mycket grönsaker och frukt, magert kött, fet fisk och snålt med fett. Bara liiiite kaffebröd. Men inte har det hjälpt!

Så kommer min syster smygande med att hon har gått ner mer än 5 kg på kort tid med LC-kost (Low Carbohydrate) och rekommenderade mig att läsa en bok av Sten Sture Skaldeman som heter Ät dig ner i vikt.

Där ställs alla våra gällande kostrekommendationer på huvudet! SSS menar att vi är skapta för att äta animaliska proteiner, mättat fett och inga eller mycket lite kolhydrater. Förbränningen i kroppen ska ske med fett och den stora grejen är att hindra att vi producerar för mycket insulin, vilket hindrar fettförbränningen och i stället stimulerar fettinlagringen. Han menar att vi genom att äta stärkelserik mat höjer blodsockret vilket i sin tur triggar insulinproduktionen och det gör att vi går upp i vikt. Han menar att vi nordbor har en ämnesomsättning som liknar eskimåernas och att vi inte har ändrats så mycket sedan stenåldern utan bör äta som stenåldersmänniskorna gjorde. Den stora boven för vår hälsa är de processade "livsmedel" som finns dvs socker, spannmål (hur mycket säd kunde stenålderskvinnan pilla fram till sin familj?), chips, kaffebröd mm. Ja, även stärkelsen i rotfrukter omvandlas snabbt till socker när det kokas, höjer därmed blodsockret och startar en ohälsosamt hög insulinproduktion som i sin tur hindrar förbränningen i kroppen.

Det där låter ju logiskt i mina öron. Jag började lite lätt att äta efter schemat i oktober och gick snabbt ner 3 kg. Men nu har det varit lite si och så med viktminskningen. Måste nog plocka bort knäckebrödbiten på morgonen och bara äta ägg, sill, och något mer proteinrikt (dock icke bönor och linser).

Nu får det räcka för i natt. Jag går och lägger mig och slickar mina sår. Jag som tänkte bli vegetarian!! Grönsaker ser så läckra ut som mat och jag har ju mina ideal att släpa på!

Inga kommentarer: