lördag, oktober 23, 2010

En "busy" dag i det vackra vädret.

Idag har vi varit "busy". CG har blivit ombedd att berätta lite om sin tid på Grönland på Träffpunkt Buketten för äldre här i Rättvik. Så nu ska han välja ut några trevliga diabilder bland våra ca 900 Grönlands-dior. (bilden visar vår dotter Kicki i fjorden bland isbergen). Vår gamla projektor letades fram (den är minst 50 år gammal) och anslöts till el-nätet. "Plopp" och lampan lyste retsamt upp och dog! En ny lampa kostar ca 600kr (enl uppgift) och finns dessutom inte i handeln längre.

Nu var goda råd dyra. På Tradera fick vi napp och idag tog vi en biltur i det vackra vädret och hämtade dyrgripen. Det blev ett stopp på Kupolen i Borlänge med fika och lite inköp. Vi har ännu inte provat projektorn men vi känner oss trygga med att den fungerar. Annars . . . . ! Det är nog inte helt fel att rädda en projektor till eftervärlden. Så många vackra diabilder som finns undanstoppade i våra hem!

I morgon åker jag till Erik Grind i Falun, min lärare i mandalamålning. I morgon har han s k "inspirationsdag". Dels är det trevligt att träffa och måla bland likasinnade och dels vill jag ha lite råd om hur bakgrunden ska behandlas så att den blir som jag vill (se tidigare inlägg).

2 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

Haha ja där drog jag in magen ordentligt :) Badkruka som jag är. Men vilka minnen det väcker. Som när jag försökte rida på vildhästarna. Eller när vi krockade med blåisen. Eller som när jag klappade myskoxen. Eller såg isbjörnen. Kommer även ihåg när jag o bror utforskade på egen hand medans ni sov. Eller när vi var upp på inlandsisen. Det är få ungar förunnat med sånna minnen. Tack kära pappa för alla dessa fina minnen.

Sara sa...

Brrrrr, det ser väääldigt kallt ut.. Men vilken häftig bild!!!