söndag, oktober 10, 2010

Surströmmingspremiär med förhinder.

Nu har vi haft årets surströmmingspremiär. Med öl och snaps, tuttul, gräddfil, rödlök och mandelpotatis. Hemma vid köksbordet.

Tanken var att vi skulle hålla till i vår sommarstuga men fredagen var mulen, så även lördag förmiddag. Nåja - men idag då? När det var så fint sensommarväder? Men vi kom igång så sent, så vi beslöt oss för endast en ta en liten tur med bilen i det vackra vädret och sedan inmundiga festmåltiden på vår egen balkong i Rättvik.

Det blev en biltur till Tällberg där vi drack kaffe med våffla, vispgrädde och hjortronsylt på Klockargården. Jag passade på att skaffa mig god nattsömn genom att påtala att han i kassan gav mig tillbaka på 200kr i st f  120kr som jag lämnade fram (som bekant är ett gott samvete den bästa huvudkudden).

Sedan åkte vi hem och förberedde festmåltiden. Vi tänkte först sitta på balkongen men det var för kallt. Så vi satte oss i köket och slog samtidigt på fläkten så att alla i vår lilla bostadsrättsförening skulle kunna delta i evenemanget.

Nu har vi ätit färdigt, disken är avklarad och CG har placerat sig framför TV:n i stresslessfåtöljen  med lurarna på. Jag funderar fortfarande på bästa sättet att göra sig av med 3 kvarlämnade surströmmingsfiléer samt renset från alla de vi ätit upp. I bruna påsar i kompostkärlet kan vi knappast lägga det pga lukten och plastpåsar är förbjudna i bruna kärlen (sopgubbarna blir lika tokiga av vilket alternativ vi än väljer). Vi kan inte gräva ner renset bakom källarkullen för då har vi Rättviks alla hundar på gården inom en timme. Ta bilen och åka iväg med eländet går inte - jag har druckit en snaps och en öl. Förslag mottages därför tacksamt. Vinnaren får en surströmmingsburk (om han/hon bor på gångavstånd).

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag säger bara en sak; USCH OCH TVI!!

Anna sa...

Spola ner det i toaletten! Kvällens klart bästa tips - men surströmmingsburken kan du spara till nästa år!! /A

Brittis sa...

Wowwww. DET har jag inte tänkt på! Får se om det dyker upp bättre tips. Annars är burken din - nästa år.

Jag sa...

Jodå, vi har sabbat hela danska avloppsnätet under flertalet år då vi alltid spolade ner sista surströmmingen i toan!
Men gott var det!

Brittis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jaha, nu har jag drabbats också. så nu blir det kommentarsgranskning innan kommentarerna publiceras.

Brittis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hur löste ni problemet med surströmmings resterna?

Lena

Brittis sa...

Dom ligger fortfarande i dubbla plastpåsar på balkongen i väntan på att vi ska ut till stugan. Där tänker jag kasta dom i sjön för att samtidigt lock dit kräftor. Jag törs banne mig inte öppna påsarna här i lägenheten för att spola ner dom i toaletten. Jag riskerar bli vräkt då.
Men Nanna vann tävlingen i alla fall.