söndag, oktober 17, 2010

Vad bråkar dom om egentligen i Rättvik?

Tog en promenad i dag i det vackra höstvädret men glömde tyvärr kameran. Vi har bott här i Rättvik i 4 år nu men jag har aldrig gått över bron vid Kvarndammen. Den byggdes ju för några år sedan för att ge fisken möjlighet att gå förbi forsen. Vilken vacker promenadväg!

Sedan följde jag Kvarngatan söderut mot Hvilan. Där såg jag den omtalade "terrassen" som byggts i å-kanten alldeles intill Hvilan-husen.. Jag förstår inte varför det är sånt väsen om den? Den ligger ju inte längre ut i ån än uppdämningen för Hvilan-bebyggelsen! Går inte ens utanför vassbältet i å-kanten. Jag inbillar mig att den är en bra buffert mot erosion av Hvilan-slänten genom sin gedigna konstruktion. När det kommer lite gräs där så blir det fint. Hoppas kommunen tar sitt förnuft till fånga. Är det möjligen en prestigekamp på gång?

Synd att jag inte hade kameran med.

3 kommentarer:

Jag sa...

Bravo! Men jag är ju partisk förstås

Gunilla sa...

HUR kan du gå ut oklädd?!*S*

Brittis sa...

Gunilla: Skulle ju bara gå en sväng får att få upp flåset! Hade inte en tanke på att jag skulle stöta på vackra och intressanta objekt. Jag får skärpa mig.

Inger: Ja, När man går utefter gångstigen mellan Hvilan och ån, samt över bron kan jag inte någonstans se att terrassen stör eller stör flödet i ån. Tvärtom.