onsdag, oktober 06, 2010

Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte.

Jag såg tyvärr inte själv Sverigedemokraternas uttåg ur Storkyrkan då biskop Eva Brunner höll sin predikan. Men jag har läst hela predikan två gånger, noga, och hört Jimmy Åkessons harm över den förmenade kränkningen.

Jag gör nu samma sammanfattning över predikan som Aftonbladet gör:
I går kväll samlades många tusen människor för att ... ropa ut sin avsky mot.... den rasism som säger att du inte är lika mycket värd som jag .... Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor.

För detta reste sig SD- ledamöterna och tågade ut ut kyrkan mitt under predikan. Senare sade de sig vara kränkta. Barnsligt, minst sagt. Men ännu värre är, att i och med detta erkänner de att de har den åsikten att vissa människor är mindre värda än vi. Det är ju bra att de visar sitt rätta jag.

Det är synd att inte något av de andra partierna under valkampanjen tog upp frågan med de problem som finns med invandringen och gjorde den till en del av sitt valpaket. För visst finns det frågor kring den som är angelägna. Integreringen, språket, bosättningen, sjukvård, och skola mm. Jag tror, att många som tycker att dessa frågor är viktiga, gärna lagt sin röst på något av de etablerade partierna om något parti klart sagt sig sig vilja ta tag i frågorna. Här missade man sin chans.

Inga kommentarer: