fredag, september 20, 2013

Medicinburken med Trombyl är "barnsäker" även för vuxna.

Nu är jag arg - rejält arg!! Jag kan inte öppna burken med Trombyl (= 1/3 barnalbyl) som läkaren skrivit ut! Burken har "barnsäkert" lock (i all välmening, förstås) men jag klarar inte av att få av locket!

Burken är försedd med tydliga anvisningar hur locket skall öppnas. Man skall trycka in på två ställen på lockets sida och vrida motsols. T o m jag förstår hur man ska göra men jag orkar inte få upp locket. Jag har lite ont i höger tumme så det går inte med höger hand men det går inte med min vänstra, helt friska hand heller.

Idag är det jag som går ner på apoteket och ber att få hjälp. Jag vill ha tabletterna överförda i en burk som jag kan öppna. Och så vill jag ha etikett påsatt på den burken! Det kan väl inte vara meningen att jag ska behöva skaffa hemhjälp för att dosera medicinen!?

Jag undrar om jag kan få läkaren att skriva ut ett annat märke med bättre förpackning och skriva på receptet att medicinen inte får bytas ut!

Lite senare: Även apotekspersonalen hade svårigheter att öppna förpackningen. Till sist lyckades de och när de sedan hade skruvat av och på locket ett antal gånger så gick det lättare. Så nu kan även jag öppna burken med min högerhand. Men gissa om personalen ska få öppna mina burkar i fortsättningen! 

Inga kommentarer: