tisdag, september 10, 2013

Morgontidningen i den bästa av världar

Har nyss avslutat min ljuvliga morgonstund med kaffe och två obligatoriska knäckebrödmackor med ost. Samt morgontidningen!

De som känner mig vet, att jag politiskt står lite till vänster och åt miljöhållet till. I flera år prenumererade jag på DD men känner mig tvingad att byta till FK på grund av det f ö tunna innehållet i DD. (Tyvärr fick jag tumma lite på min önskan om stora rutor i Sodukon.)

Jag har funderat på det här med tidningsdöden. Vi talar i alla sammanhang om vikten av samarbete över gränserna. Varför gör man inte detsamma inom tidningsvärlden? Där är det tydligen vattentäta skott mellan tidningar med olika politisk inriktning. Är det inte lite omodernt?

I den bästa av världar prenumererar jag på en morgontidning där olika politiska åsikter samsas. Tänk att få slå upp en tidning med gemensamma familjesidor, nyheter, köp/sälj, korsord, kultur och annonser. Och speciella sidor för Dalarna, Falun, Borlänge VästerDalarna, Rättvik/Leksand osv. Så bör det förstås finnas en sida Riksnyheter, gärna första sidan. Som grädde på moset finns det sedan väl markerade sidor för de olika politiska falangerna. Där ska det finnas ledarsida, opinion, politiskt präglade nyheter och annonser. Insändarsidan kan med fördel ligga under det gemensamma. Tänk viken levande debatt det skulle bli! Sporten bör absolut ligga som bilaga, så slipper det bli slagsmål runt frukostbordet.

En ovan förslagen sammanslagning av ortstidningarna skulle spara massor av pengar och jag tror att prenumerationerna skulle öka rejält eftersom tidningen blir fylligare då de gemensamma intresseområdena faktiskt rör sig över alla politiska riktningar. Däremot ser jag det som viktigt att man noga markerar vad som är politiskt färgade inlägg. Människor blir annars misstänksamma och läser med misstro. Med viss tvekan - och en ursäkt till DD - tycker jag att tidningen namn med fördel bör heta Dalarnas Tidning (obs, i singular!).

Det borde inte vara svårt att samsas om tidningssidorna. T o m Almedalsveckan avlöpte ju utan missöden. Ett nytt slags Dalauppror som den här gången slåss för samarbete?

Jag vill ändra mig: Namnet på den nya supertidningen skall naturligtvis vara "Dalatidningen". Det bör göra alla nöjda och glada.

Inga kommentarer: