fredag, oktober 04, 2013

Jag har blivit med en smartphone!

Nu har det alltså hänt! Jag har blivit med en sådan där smartphone! I natt kl 0300 ska jag övergå från min gamla Nokia från stenåldern till ett sådant där modernt vidunder. Mina teknikgalna syskon tar sig för pannan och undrar hur det ska gå och vädjar till högre makter, har jag hört. Så nu har jag en ny, svart telefon, en Sony Xperia E med 3,5"-skärm.

Jag ska försöka göra en lång historia kort - telefonen är egentligen inte min. Den bara blev det när CG insåg att hans Parkinson hindrar honom för att använda tatch-knapparna (stavas det så?) på den gratistelefon han fick när han, som alla andra, bländades av alla erbjudanden som haglar. Så jag fick gratistelefonen och han återgick till sin gamla DORO men med ett, på sikt, bättre abonnemang. Men innan dess hann min teknikglada syster flytta över hans SIM-kort och alla hans lagrade telefonnummer. För att sedan tvingas flytta tillbaka kortet.

Det är minsann inte varje dag någon kastar en telefon på en, sådär alldeles gratis. Så jag bytte abonnemang och fick gratis samtal, sms, mms och 0,5GB surf. 195:- mån. Inte illa. Visserligen hade jag aldrig tidigare högre mobilräkningar än ca 80-120:- men då höll jag noga ett öga på klockan och till vilka jag ringde. Nu slipper jag det.

Jag har förberett mig noga. Satt in det nya SIM-kortet och skrivit in PIN-koden. Och så har jag provat dom där ikonerna som visar sig på displayen, appar kallas de visst. Men nu ligger CG:s alla kontakter där så jag måste nog vänta med att lägga in egna kontakter tills jag rensat bort alla hans. Hur det nu går till.

Egentligen har jag ett problem inför nattens överföring av abonnemanget. Ska jag ha WiFi På eller Av? Men jag har satt det På och förväntar mig att sova gott.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

DET har väl löst sig eller? Själv har jag wifi av för det mesta. Tycker det tuggar för mycket batteri.. men kompisen som också har en touch mobil, har den alltid på.. så ..gör som du vill..

Brittis sa...

Jag har fått lära mig att om jag använder WiFi uppkopplad till någon router, t ex här hemma och i stugan så "tar" den inte från den GB-pott jag har i mitt abonnemang. Så ute på stan och i skogen bör jag koppla bort WiFi och använda mobilnätet i stället. Men det går då långsammare.