torsdag, april 05, 2007

Borde jag, eller borde jag inte

Natten till söndagen råkade jag ut för något som starkt påminner om när jag före jul fick en liten propp, en s k TIA. Den gången föll jag handlöst tillbaka i sängen när jag försökte resa mig och kunde inte stå på benen. Ambulans och jag blev kvar på lasarettet i två dagar. Förlamningen släppte gradvis och efter ett par dagar var jag helt frisk, tyckte jag.

I söndags försökte jag sätta mig upp i sängen men kastades tillbaka igen. Jag blev förvånad och naturligtvis lite skrämd. Men det upprepades inte och jag kände mig snart som vanligt igen. Lite "svullen" i huvudet och lite trött, bara. Skyllde på att jag blev upprörd och rädd. Nästa dag när jag vände mig åt vänster i sängen fick jag mycket stark och obehaglig yrsel vilket upprepades ännu en gång. Jag gick ut på nätet och gogglade på "kristaller i örat". Tyckte jag fick klara indicier på att det var sådana som spökade. För säkerhets skull ringde jag sjukvårdsupplysningen. Vi kom fram till att det säkerligen var dessa kristaller som orsakat yrseln även om sköterskan var lite fundersam. Jag frågade vad jag skulle se upp med om jag fick nya, annorlunda symptom. Känselbortfall och huvudvärk och då ska jag direkt till akuten, blev svaret. Jag kände mig lugnad och gick i väg till min oljemålningskurs. Fick sedan reda på att sköterskan från VC hade ringt och frågat om allt var väl med mig. Det kändes trevligt och omhändertagande.

I natt vaknade jag av att vänster handled och de två yttre fingrarna var helt känslolösa men det pulserade starka energiströmmar i hela armen. Det kändes inte som vanlig domning, det brukar ju känns som lätt porlande sockerdricka. Det här var mycket starkare och helt annorlunda. Jag skakade på armen och så småningom återkom känseln i handen. Jag tänkte naturligtvis på sköterskans råd och låg länge och undrade om jag skulle väcka C. för att åka till lasarettet.

Så kom tankarna: Jag har nog bara legat lite illa med armen och det där att jag föll i sängen var nog bara tillfälligheter. Och yrseln var ju "kristaller". Det är påsk och vi har mycket att göra inför den. På tisdag kommer målarn´och ska måla/tapetsera om i köket. Lister ska bort och golvet täckas. Jag har ett par protokoll som måste skrivas. Barnen blir oroliga. För att inte prata om C. Jag är väl bara pjoskig.

Jag är fortfarande inte säker på om jag borde åkt in.

1 kommentar:

Anonym sa...

låter lurt med nacken, tycker jag.Det med domningarna.
Yrsel och kristaller är väl sannolikt, men är du orolig, åk in för att bli lugnad.
Kanske nån nerv i kläm..
Nåt skit ska man ju ha vid 60+!!? Eller?
Ta det lugnt i påsk nu. Låt andra jobba./G