lördag, april 14, 2007

En helt vanlig dag

Rymde till stugan. Dags att deklarera försäljningen av huset. Huuuu! En mardröm att hitta alla kvitton! Ett råd: bokför direkt!!!!

Efter sorteringen lade jag mig utmattad i en solstol och somnade i solen. Christer räddade mig med MASSOR av gott fikabröd när han kom. Tusentals av kalorier!!! Och som det smakade!!!

Grillning när det var dags. Ett råd: låt inte grillkolet ligga utomhus under vintern i väntan på våren. Garanterat dålig grillförmåga. 2 glas vin.

TV: Stina Dabrowski intervjuade: Åsa Sandell, boxartjejen; Ola Salo, sångaren samt Christer Fuglesang, rymdhjälten. Vilken trio! Helt underbart att se!!! Stina är ett geni!!! Hon har mixat ytterligheterna av "den nya människan"!

Åsa Sandell är det ultimata exemplet av den nya kvinnan. Boxning!! Nu menar jag inte att jag gillar boxning. Våld av varje slag är jag mot. Men jag menar att utvecklingen för oss mot en androgyn utveckling och det betyder att kvinnor kommer att ta mer för sig i yrkeslivet, affärer mm. Åsa är ett ypperligt exempel på det. Men som alltid slår pendeln över lite väl mycket innan den hittar sitt ideal-läge (obs: min åsikt).

Ola Salo visar på en man som vågar visa sin kvinnliga, spontana, känsliga sida. Han vågade också erkänna att han begick ett misstag med sitt (oöverlagda) skämt om attack mot USA. Men han bad inte om ursäkt för sin spontanitet. Heder åt en sådan man.

Christer Fuglesang, å sin sida, visade sin väl avvägda, nyfikna, vetenskapliga syn på att beträda de yttersta gränserna av människans förmåga. Hans artiga, välvilliga kommentarer till de andra två visar också på den tolerans som komer att behövas när "den nya människan" träder fram. Man kunde ana att han inte riktigt förstod sig på de "ytterligheter" de andra två stod för.

Jag tror, att de här tre människorna representerar "den nya människan" som håller på att växa fram. En människotyp som låter både sin manliga och kvinnliga sida framträda och därmed ger en större förståelse över könsgränserna. Möjligen är det just nu lite i obalans, men det rättar till sig så småningom.

Jag undrar, om Stina hade just den här vinklingen i åtanke när hon sanmmanställde programmet?

I morgon fortsätter jag att sortera kvitton.

Inga kommentarer: