lördag, september 18, 2010

Isolerad i stugan

Just nu sitter jag på biblioteket i Leksand och skriver. Både telefon och bredband har lagt av i stugan. Och inte har jag någon TV-bild! Tur att jag har böcker med mig.

Det var meningen att jag ska ta ett nappatag med vedboden och förrådet. Det behövs verkligen. Men gårdagen, så länge det var ljust, gick åt att nysta upp den härva med sladdar som ringlar sig som magsjuka ormar bakom soffor och skåp. Allt för att försöka se om det är dåliga anslutningar någonstans. Men jag hittade ingenting. Det blev tidig sänggång.

Idag tog jag itu med vedboden. Hann få med riktigt mycket, faktiskt. Så det blev en vända till tippen med en hel del bråte. Jag tog med datorn och tänkte för första gången utnyttja att koppla upp mig på offentlig plats. På café Siljan försökte jag med min laptop men det fungerade inte. Det kostade mig en kopp kaffe och en blåbärspaj med vaniljsås. Det var det värt. Så tog jag min dator under armen och stegade in på biblioteket. Och här är jag nu.

Sedan ska jag tillbaka till stugan och fortsätta städningen utomhus. Soptippen är stängd nu så det får bli ett senare lass. Soptippen, förresten, det är inte rätt ord för den fina anläggning som numera kallas ÅVC (återvinningscentral). Lite belåtet får jag konstatera att jag har en stor del i det faktum att leksingarna har en så fin ÅVC inpå knutarna. Förr var det minst 1 mil till tippen och lakvattnet från tippen rann ner i den fina sjön Molnbyggen och orsakade att kräftor, grodor och skrakfåglar försvann och fisken fick reproduktionsskador. Så vi stugägare krävde att tippen skulle stängas och bl a jag fick vittna i miljödomstolen om skadorna och olägenheterna. Så tippen stängdes och nu har Leksandsborna tillgång till en mycket fin ÅVC-anläggning.

Nu ska jag tillbaka till stugan och fortsätta städningen. Det känns helt rätt nu när jag inte har varken telefon, bredband eller TV som distraherar mig.

Ha det bra gott folk! Och glöm inte att rösta i morgon.

Inga kommentarer: