onsdag, september 29, 2010

Plus och minus på batterier

På början av 80-talet jobbade CG på Grönland och inhandlade då denna avancerade kort-långvågsradio med massor av rattar, skalor och knappar. Ett slags rör eller antenn (eller vad det är) som vrids efter en gradskiva sitter på ovansidan (en lång tid trodde jag att det var ett slags bärhandtag tills CG höll på att få hjärtinfarkt när han såg det).

Nåväl, radion har använts i ved-/verktygsboden i stugan under alla år. Den har stått där sommar som vinter och samlat allt mer damm och spindelnät. Men funkat klockrent.

Numera sitter CG inte så ofta därute och donar med sina verktyg och härom dagen tyckte jag synd om radion och bestämde mig för att ta den under mina vingars skugga. Så jag tog hem den och med lätt fuktad trasa och en massa tops gjorde jag ren den.

Jag har stark erfarenhet av vad läckande batterier kan ställa till med så jag ropade till min käre CG som slumrade i sin Stressless-fåtölj att jag kanske skulle kolla att batterierna funkade och inte läckte. Sagt och gjort - jag lyckades klura ut hur man fick upp batteriluckan, tog ut batterierna och synade dem noggrant. 4 st stora klunsiga batterier. Men dom var rena och blänkande så jag skulle sätta tillbaka dom igen. Nu vet jag att det är viktigt hur  + och - placeras så jag synade noga tecknen inne i batterihållaren så att det inte skulle bli fel. Där fanns en fjäder och ganska långt från fjädern fanns ett "-"-tecken. Aha, det betyder att minuspolen ska ligga där och det innebär samtidigt att pluspolen ska ligga an mot fjädern för då hamnar minuspolen mitt emot minus-tecknet på batterischemat. Och så placerade jag de andra batterierna enligt samma logik. Och så smart att den spetsiga änden på batteriet (plus-polen, enligt min logik) passade alldeles utmärkt in i stålfjädern! Lyckligt stängde jag batteriluckan och tryckte på Power-knappen. Ingen reaktion. Kollade att batterierna satt bra men ingenting hände. Tills CG fräste att jag hade satt alla batterierna bakfram! Tablå!! Men jag hävdar fortfarande att jag placerade batterierna enligt schemat på luckan. Nu har jag fått lära mig att ALLA (utom jag) vet att minus-polen alltid ska sitta mot spiralen. Jag hävdar fortfarande att jag gjorde enligt schemat. Inte kunde väl jag rå för att den som designat radion satte tecknen fel! Eller hur?

Ungefär som det där när man ska späda ut en stark syra. Är det"syra-i-vatten" = SIV. Eller är det "vatten-i-syra" = VIS? Ett par år efter det skolåret hade jag glömt hur det var och tyckte VIS var mest logiskt. Med förfärande resultat. Som tur var fick jag bara stänk på händerna.

Sens moral: Det är inte alltid så bra att bara gå efter logiken.
Posted by Picasa

1 kommentar:

Sara sa...

Det är klart du inte gjorde fel när du gick efter schemat!! Jag minns aldrig hur jag ska placera batterierna utan går alltid efter de små anvisningarna som brukar finnas :o)