lördag, september 25, 2010

Virus i datorn

Trist väder, virus i ångmaskinen, den fasta datorn. Kan det bli tristare?
Sitter med min lilla 13-tums-laptop i knäet framför TV:n och försöker hänga med i båda medierna. Tveksamt om det är så lyckat.

- - - - - - - - - - - -
Avbrott för en kaffepaus med grannen, Taltrasten. Konstigt - nu känns inte vädret så trist längre.

Skulle egentligen ut till stugan idag och fortsätta arbetet med att förbereda för att räta upp väggen i vedboden som glidit lite efter vinterns snötyngd. Vi väntar till i morgon i stället. Det skall ju bli bättre väder då. I stället har CG åkt och inhandlat varsin krabba, så i kväll blir det fest. Han är jätteduktig att göra det gott.

Jag lider av beslutsångest. Den här laptopen har bara ordbehandlingsprogrammet Work och det är jag inte så bekant med och det verkar lite bökigt att kommunicera med andra datorer som har Office. Syrran tycker att jag ska installera gratisprogrammet  Open Office. Men måste man inte där också spara dubbla versioner? Eller? Jag har inte lust att betala dyra pengar för att ladda ner Office. Jag kan bara använda bråkdelen av alla dess finesser. Jag tar gärna emot synpunkter. På ångmaskinen har jag en äldre version av Word och jag vill ju att det ska vara lätt att växla mellan datorerna (Nu får Nallebror tuppjuck. Han vill att jag ska bestämma mig för EN dator. Men jag känner mig inte redo för det).

För övrigt så är jag bunden vid laptopen vare sig jag vill eller inte. I går när jag surfade  på ångmaskinen på sidor om homogeniserad mjölk (!) så fylldes plötsligt hela skärmen med virusvarningar. Det blinkade och hade sig och längst ner fanns en liten ruta som rådde mig att "protecta" datorn. Gissa vad jag gjorde! Nallebror höll på att flyga genom taket på bilen när jag förtvivlat ringde honom på mobilen och berättade vad jag gjort. Ordern var: CTRL+ALT+DEL! Så nu sitter jag i fåtöljen med laptopen och hoppas han kommer snart.

3 kommentarer:

Sara sa...

Usch och fy för virus i datorn! Inte roligt! Hoppas att det löste sig!

Jag har open office hemma och jag tycker att det fungerar jättebra.

Brittis sa...

Jag tar kontakt med dig per telefon. Vill veta mer. Har numret - annars kan jag lätt få tag i det. Kram

Annica sa...

Hoppas det bara var reklamvarningar för något virusprogram. Det kan tyvärr vara så har jag märkt. Folk blir rädda och oroade. Var det ditt egety virusprogram som varnade är det givetvis betydligt värre - men jag hoppas det ordnar sig. Open Office kan jag rekommendera även om jag kör Word själv.

Annica