fredag, september 03, 2010

Annette Riesberg okunnig om pensionärers livsvillkor

Nu ar det bra länge sedan jag skrev men det har varit skralt med lusten. Lite down, så att säga. Inte känt att det var något som var värt att skriva. Och ändå har det hänt så mycket under de här dagarna.

Jag har varit väldigt trött också. Så trött att jag igår inte orkade följa med de andra Ruggugglorna till Rättvikspolitikernas diskussion i Kulturhuset över temat "Vågar jag bli gammal i Rättvik?" Synd att jag inte tvingade mig dit. Jag hade säkert piggnat till när jag väl var där.

Annette Riesbeck (C) var där, förmodligen som ersättare för Jonny Jones. För någon vecka sedan försvarade hon sig med att hon hade egna företag vid sidan av sitt 40%-iga politiska uppdrag med att: "man kan ju inte leva på 16 000:-/månad" (inte helt säker på exakta summan). Snälla Annette, hur många pensionärer har 16 000:-/mån att leva på? Är du naiv eller är du arrogant? Ska man arbeta politiskt med bl a äldrefrågor när man har så dålig insikt om pensionärers villkor?

F ö har jag ingenting emot att politiker har andra privata sysselsättningar vid sidan av sitt politiska uppdrag. Det skapar i stället kunskap om "verkligheten". Bara man inte sätter sig i jävsituation.

Inga kommentarer: