måndag, juni 06, 2011

EHEC, den muterade varianten HUS. Hur sker smittan?

EHEC-smitta, elakartad variant med utbrott i nordvästraTyskland. Groddade mungbönor från en odling antas vara smittkällan. Många har insjuknat som ätit groddar på restauranter i området har insjuknat och skrämmande många har dött.

Smittkällan är ännu inte säkerställd men verkar trolig. Nu min undran som kanske någon/några av mina läsare kan svara på.

1. Är det de torkade bönorna som är smittförande och var kommer dom ifrån? Kina, USA eller odlas de på den gård som anges? Eller är det riskfritt att köpa bönor och grodda själv?
2. Eller är de torkade bönorna fria från smitta och det "bara" är gården som bär på smittan och sprider smittan till de restauranger och affärer(?) som köper in de färdiga groddarna?
3. Smittade personer som kommer från Tyskland - sprider de smittan genom förkylningar/nysningar, kramar mm eller via avloppen? Eller båda? Är det alltså uppenbar risk att denna elakartade variant av EHEC även får fäste i Sverige via hemvändande Tysklandsturister m fl?
4. Finns det antibiotika som fungerar? Eller gäller andra behandlingar?

Jag antar att det inte bara är jag som behöver få dessa frågor utredda.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

jag har bara läst i tidningarna att den ska in i munnen s a s. Ätas.

Brittis sa...

Gunilla: Skulle det i så fall betyda att bakterierna inte går ut i avloppssystemet och s a s kan etablera sig på nya orter?