lördag, maj 30, 2009

Peter Carlsson gästar Dalhalla
















I går kväll (12-slaget har precis kommit och gått) var vi på Dalhalla, såg och hörde Peter Carlssons bejublade konsert. Vädret var underbart och det såg ut att vara fullsatt. Dalhalla är en magnifik upplevelse - även om vädret inte alltid är nådigt. Akustiken är helt underbar och det är en upplevelse att sitta djupt nere i det mäktiga kalkbrottet och uppleva musiken. Förutom scenen med plats för ca 6000 personer (har jag hört) så finns där restaurang, öltält men även sittplatser där man kan inta medhavd matsäck. Gott om toaletter och busstransport ner till scenen för en mycket billig penning (20:- tor) finns för dom som har svårt att gå.
Jag tyckar att hela Dalhalla-arrangemanget är mäktigt, men mäktigast är det ändå att se den ringlande kön när kanske så många som 6000 människor efter avslutat uppträdande sakta tar sig uppför kalkbrottets branta sidor (kolla bilderna).
Jag hörde ryktas att trycket var så stort på biljetter att de i all hast har satt in en extra föreställning redan i kväll (lördag). Varför inte försöka få tag i biljetter via Turistbyrån? Eller varför inte chansa, packa en matsäck och åk upp till Dalhalla och försök köpa biljetter direkt vid insläppet.? Jag har hört att det ska gå att göra så. Du får uppleva både musik och roliga historier i ett rasande tempo. Men kolla först att ryktet om en extra föreställning är korrekt och att det verkligen går att köpa biljetter vid insläppet. Vädret ska ju bli mycket bra men ta med extra kläder. De håller på till kl 21.45 och det blir lite kyligt där nere i gropen mot slutet. En sittdyna är inte heller fel. En mäkta fin Mors Dags-present.
Jag kan berätta att en de finaste presenter jag någonsin fått var för ett antal år sedan då mina arbetskamrater köpt biljetter till min man och mig, fyllt en korg med ost o kex, dryck, servetter, ljus, myggmedel mm och täckt med en vacker duk. I pausen kunde vi sedan sitta vid ett grovtimrat bord, tända vårt ljus och avnjuta läckerheterna. Ett tips till arbetskamrater som har någon kollega att fira.

Inga kommentarer: