torsdag, augusti 13, 2009

Hortons huvudvärk - histamin - brännässlor

I förrgår skulle jag rensa upp ett sorgligt försummat avsnitt av tomten här i stugan, där det växte bl a brännässlor, lika höga som jag själv (153 cm över marken). Tistlar och Mjölkört inte att förglömma. Allt i akt och mening att frilägga några totalt övervuxna vinbärs-/krusbärsbuskar för att se om det fanns några bär.

Jag hade klätt mig i stövlar, långärmat och långbyxor och använde handskar. Ändå trängde nässelgiftet igenom, speciellt på händerna. Jag ryckte alla nässlorna för hand och arbetade hårt i drygt 4 timmar. 5 rågade skottkärror körde jag bort och jag var mycket trött när jag var klar. Det stack som tusen nålar i händerna och de var rejält svullna.

Jag satte mig på altanen för att vila en stund men plötsligt fick jag en huvudvärksattack som fick mig att krypa ihop i stolen. Men den tonade bort på några sekunder. Det var som ett band från ögat upp mot hjässan på höger sida och kändes som ett hugg. Det här upprepades 4-5 gånger under eftermiddagen och kvällen. Det gjorde fruktansvärt ont, och jag hade känningar även i höger öga och ner i käken.

Anfallen fortsatte hela dagen även i går och när jag också idag hade flera attacker fann jag bäst att ringa sjukvårdsupplysningen i Rättvik. Eftersom jag äter hjärtmedicin och troligen även haft minst en TIA (liten stroke) var jag rädd att jag tagit i för hårt.

Jag fick en akuttid till idag kl 15 där läkaren efter en rundlig utfrågning och undersökning kom fram till att jag hade fått Hortons huvudvärk och några blodprover togs. Han skulle ringa när proverna var klara.

När jag kom ut till stugan igen kastade jag mig förståss över laptopen och sökte på Hortons sjukdom - och blev mörkrädd, minst sagt. Sjukdomen kallas för Siucide Headache (självmordshuvudvärk) och det säger en hel del. På hemsidan läste jag att huvudvärken kan bl a utlösas av kärlvidgande preparat som t ex histamin och nitroglycerin. Jag drog mig till minnes att jag någonstans/någongång läst att histamin utsöndras i kroppen av brännässlor. Det stämde. BINGO! Där har vi anledningen (hoppas jag)! Så nu får vi hoppas att huvudvärken försvinner och inte blir/är kronisk.

Jag ska ta upp det här med läkaren när han ringer.

PS ett par timmar senare:
Jag har googlat på huvudvärk och brännässlor och överallt står det att nässlor är bra mot huvudvärk! Men det gäller kanske vanlig huvudvärk. Hortons är definitivt inte någon vanlig värk! Det verkar vara någon slags överkänslighetsreaktion. Bl a är ett av symptomen rinnande näsa och de som känner mig vet, att min näsa rinner för jämnan och har gjort det i många år, långt innan jag började äta hjärtmedicin.

Jag emotser gärna kommentarer från läsare som har liknande erfarenheter eller andra kommentarer.

5 kommentarer:

Gunilla sa...

troligen försvinner anfallen när du inte utsätts för nässlor igen - men undvik nässlor resten av säsongen ialla fall"

Brittis sa...

Visst! Jag har ännu inte haft något anfall i dag(kl12.30). Men jag googlade till kl 03.30 i natt och hittade inte ett enda inlägg om att brännässlor har gett huvudvärk av Hortons typ. Konstigt. Man ska tydligen vara känslig för histamin och samtidigt rensa brännässlor i flera timmar.

Bror sa...

Jag tror det är åldern jag...

Brittis sa...

Bror: Bläää

Anonym sa...

Hej, såg detta lilla inlägg när jag var ute och "googlade" igen..... efter ett botemedel. Har 10 års jubileum med Hortons i år- Hurra! Inte den illa nog valda varianten med periodiskt utan den kroniska varianten, varje dag. Känner mig faktisk lite unik även om jag kanske skulle valt ett bättre tillfälle/ämne.
Bor i "stan"/Malmö så kan härmed utesluta nässel-möjligheten men tack för inlägget och sköt om Er alla.
Mvh Mr. Horton