lördag, juli 30, 2011

Jordgubbsodling i Tinas Sommarkök

Såg ni "Tinas Sommarkök" i TV4 i onsdags? Helstekt gris och en massa annat gott till. Men  i slutet av programmet såg jag något som gjorde mig betänksam. Tina besökte en jordgubbsodling där odlingen skedde i  rännor med gödsling via droppbevattning. Det går utmärkt att driva upp en hel del växter med tillförsel av kväve, fosfor, kalium samt några få spårämnen. Speciellt om de inte är tänkta att vara långlivade. Men vill man ha härdiga, friska växter krävs det mångdubbelt fler spårämnen som många gånger är dyra. Växter som får växa på frisk mark tar dessutom upp många ämnen som inte direkt behövs för växtens hälsa men som vi människor behöver få i oss.

För att bedriva växtodling ekonomiskt skär man, helt naturligt, i alla kostnader. Man köper billig växtnäring som samtidigt ger stor skörd. Och tummar därmed på alla dom där "onödiga" näringsämnena. Jag vet, att massor av våra kommersiellt odlade grönsaker "tillverkas" i mineralull och droppbevattning med gödelmedel. Då är det av yttersta vikt att gödslingsmedlet är av god kvalitet. Hur Tinas jordgubbsodlare matar sina jordgubbar har jag ingen aning om men jag hoppas att han tänker på kvalitén på jordgubbarnas mat.

Till sist vill jag komma med lite funderingar jag gått och burit på. Enligt "gammalt" ska man inte odla i människors gödsel, dvs urin och fekalier. Kan det bero på att människogödsel ska "bearbetas" av jorden och dess mikroorganismer i flera växtomgångar innan det kommer i kontakt med människoföda? För att undvika smitta från människa till människa? Är det också  därför som det heter att gödsel från djur ska vara väl brunnen, innan den myllas ner i jorden och används till växtodling? Frågan är ytterst aktuell nu när EHEC-smittan grasserar. Finns det (hemska tanke) växtodlare som gödslar sina växter med urin och vatten som lakat ur näring ur färsk gödsel, som då ev innehåller smittämnen av något slag?  Jag vill inte påstå att det i så fall görs av girighet utan av ren och skär okunnighet. Det har gång på gång visat sig att "Di gamle" besitter klok kunskap.

Inga kommentarer: