söndag, mars 11, 2012

Slumpen är ingen tillfällighet

Jag lånade en intressant bok på bibblan i går: Jan Cederquist med "Slumpen är ingen tillfällighet". Jätteintressant! Lättläst, humoristisk och den ger mig många aha-upplevelser. Massor av exempel på synkronicitet som han och andra upplevt. Många av tankarna i boken har jag själv burit på under flera år. Trevligt att få bekräftat att inte bara jag är tokig.

Jag dristar mig att återge ett citat ur boken som J C själv återgett från en annan tänkare, Keith Floyd.
"Tvärs emot vad alla vet så kanske det inte är hjärnan som alstrar medvetandet, utan snarare medvetandet som får hjärnan att framträda med materien, rummet, tiden och allt annat som vi gärna tolkar som det fysiska universum."


Läs den! Boken finns på Rättviks bibliotek under "Dj" men jag har ungefär hälften kvar så vänta några dagar med att söka efter den tills jag lämnat tillbaka den.

Inga kommentarer: