måndag, mars 05, 2012

Vinster i skattefinansierad verksamhet

Lyssnade i kväll på TV-inslag om skattefinansierade vinster i välfärden ska tillåtas eller inte. Jag hörde Carin Jämtin uttala sig om att (ungefärligt citat) ".... skattefinansierade vinster ska beskattas i Sverige". Det var nog inte helt korrekt citerat men andemeningen var sådan i alla fall.

Det är ju inte skatten på vinster det handlar om - egentligen. Det är väl självklart att vinsterna ska beskattas i Sverige. Men det intressanta är att de svindlande vinsterna (efter skatt) hamnar i rika knösars fickor någonstans i något skatteparadis. Och "offren" får ligga i våta blöjor och skolorna saknar material.

Jag är definitivt inte emot att man gör vinster på verksamhet men de ska gå tillbaka till personalen i form av bra,  avtalsenliga löner och resten ska gå tillbaka till verksamheten. I praktiken menar jag att skattefinansierade verksamheter (vård, skola, omsorg) passar alldeles utmärkt för personalkooperativ och liknande. Jag tror mig förstå vad Carin Jämtin menar men det borde förklaras bättre.

Inga kommentarer: