söndag, april 29, 2012

Piggsvinet Dennis


  • Min laptop, Dennis, börjar se ut som ett piggsvin. Det sticker ut tåtar överallt. 
  1. Sladden till modemet, röd (via routern, gul)
  2. Sladden till den stora monitorn (kvarleva från fasta datorn)
  3. En stor kabel med med många piggar (vad det nu kallas) som också ringlar sig till monitorn. En osäker rackare som tydligen borde skruvas fast (men som inte går) Försiktighet måste iakttagas.
  4. En liten plugg som tydligen styr mitt trådlösa tangentbord. (lärde mig det den hårda vägen).
  5. En nyinköpt "3D SOUND"-USB som går till mina hörlurar
  6. En silverfärgad kabel som går till "hubben". (vad nu den är bra för)
  • Hubben, i sin tur, är kopplad till (eller heter det från?):
  1. Dennis, silverfärgad kabel (hubbens lampa lyser inte!)
  2. Svart kabel (hubbens lampa lyser rött) som försvinner ner under skrivbordet (till eluttaget?)
  3. Vit kabel som tydligen går till skrivaren (hubbens signallampa lyser f n inte).
  4. Silverfärgad kabel som troligen går till scannern (hubbens signallampa lyser inte men sladden lyser blått!). Vi har en gammal scanner som också tar diabilder. Den vill vi inte avstå från.
  5.  En lite plugg som nog hör till tangentbordet (hubbens lampa lyser blått)

Nu finns det ingen USB-port ledig så jag kan läsa in mina nytagna bilder från Jubileumsutställningen, "Slöjd 2012"  på Dalarnas museum i går. Hemslöjden firar nämligen 100 år. Men jag kan ju knycka en från rymden.

Brorsan! Kan du inte komma en regnig, ledig dag och städa bland alla kablarna! Jag bjuder på kaffe.

PS. Min laptop heter Dennis. Jag köpte den begagnad och då var den namnsatt redan och går inte att byta utan stort besvär. DS 

Inga kommentarer: