söndag, april 08, 2012

Findhorn i Skottland var en upplevelse

Nu är jag hemma efter en oförglömlig resa till ekobyn Findhorn i Skottland. Tillsammans med 9 deltagare från spridda delar av världen samlades vi för att lära oss mer om att måla mandalas. Erik o Ann-Marie Grind från Falun var våra lärare. (jag har skrivit mer om det på min ManDALA-blogg).

Eftersom jag är mycket intresserad av växter så var resan i dubbel bemärkelse intressant för mig och jag hade stora förväntningar (se tidigare inlägg). Och jag blev inte besviken. Byn är ett unikum. Den tillkom i början på 1960-talet och har nu växt till en ekoby där andlighet och miljötänk sitter i huvudsätet. De har egen valuta och mycket ägs gemensamt. Pengar "utifrån" kommer från kurser och föreläsningar.

Det var underbart att vara där. Atmosfären är så ren, glad och positiv. Allt blev lätt och glatt. Och våren hade kommit långt. Maten, vegetarisk, var helt underbar och åts gemensamt i en stor matsal. Jag mådde jättebra av maten. Alla ombads göra någon form av arbetspass för byn. Själv åkte jag på kökstjänst en kväll. Helt OK. Skura stora grytor. Jag fick faktiskt tillfälle att lära några ungdomar hur man skurar golv efteråt utan att dra omkring "skiten".

Varje morgon fanns det tillfälle att delta i meditationer av olika slag. Själv deltog jag de flesta dagarna i en av dem. En morgon fick jag en vidunderlig upplevelse som resulterade i en, för mig, speciell mandala (se min ManDALA-blogg).

Det var också en upplevelse att vandra runt och titta på alla husen. Många bodde i ombyggda husvagnar och baracker. Ett antal hus var runda och gjorda av gamla wiskey-kar. Alla hus var byggda för att vara så energisnåla som möjligt. Trädgårdarna var både vackra och anlagda för hushållens grönsaksbehov.

Jag hoppas att min sällsamma känsla får vara kvar ett tag och jag skulle inte ha något emot att åka dit igen.

Fler bilder finns på mitt webalbum. Dubbelklicka på länken så kommer du direkt till min bildserie.  https://picasaweb.google.com/100612347276151765908/A20120324FindhornSkottland

Inga kommentarer: