måndag, april 30, 2012

Det kvittolösa samhället.

 I morse var det ett inslag på TV om att det nu är möjligt att få kvittot när man handlar på sin mobil eller som sms i st f pappersvarianten som ju innehåller en del skadliga ämnen och kostar en massa skog.

Men vem vill stå i kassan på ICA och meddela sitt telefon-nr eller mailadress? Det verkar minst sagt bökigt. Sedan ska ju kvittona föras över hemma i någon fil på datorn el dy. - i alla fall de viktiga.

Nej skapa i stället en speciell kvittolagringsmanick. Själv tycker jag att ett kort, i kreditkortsformat, skulle vara väldigt praktiskt. Det skulle kunna användas i alla affärer och sedan ska jag kunna läsa av det hemma i en egen kortläsare, typ bankdosan, och sortera in posterna under affär, varuslag mm efter eget gottfinnande. Tänk så bra det vore om jag t ex lätt kunde läsa av i vilka affärer jag handlat. Hur hur många läsk jag köper under ett år. Eller hur många paket cigaretter. Eller öl. Oavsett i vilken affär jag handlat. Och skriva ut de kvitton som har att göra med garanti, husrenovering mm.

Kortet bör också kunna läsas av direkt i någon läsare redan i affären då man kanske snabbt vill kontrollera summorna.

Den kategori människor som inte har dator eller av annan anledning inte vill hoppa på det nya tåget ska naturligtvis kunna få kvitton på det gamla hederliga sättet.

Inga kommentarer: