torsdag, juli 13, 2006

Harry Potter kan slänga sig i väggen

Har legat som klistrad i soffan i två dagar. Orsaken: en bok av Deepak Chopra som heter Merlins återkomst. Jag trodde att han bara skrev instruktionsböcker i hur man blir en lyckligare o bättre människa.

Denna bok är något helt annat. Han använder den gamla myten om Kung Arthurs hov och riddarna samt andra mytiska figurer för att beskriva kampen mellan det onda och goda. De mytiska figurerna växlar skepnader, rör sig i mellan tidsåldrarna och trollkarlarna går baklänges genom tiden. Både spännande och roande. Men budskapet är klart: Det onda trängs sakta men säkert ut av det goda. När den "kritiska massan" blivit tillräckligt stor så störtar det "onda" samman och försvinner. Faktiskt har det många drag av Martinus kosmologi.

Det tog ett tag innan jag förstod sammanhanget så jag ska läsa om boken igen med nya ögon. Men först måste jag nog läsa på om de mytiska sagorna så att jag bättre känner till underlaget. Deepak Chopra måste i alla fall ha läst på den europeiska mytologin ordentligt.

Får se om jag tycker likadant när jag läst boken för andra gången.

Nu ska vi åka till Rvk för vi ska ha gårdsfest med grillat och vin i bostadsrättsföreningen i kväll. Vi har lite förberedelser att göra till dess. Hoppas vädret blir bra och att "tanterna" uppskattar arrangemanget.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

kul du gillar min avlagda litteratur..!
Jag har inte bara FLN-böcker..

Kiara Och Kovu sa...

Hur blev det då med gatufesten?

Brittis sa...

Kommer, kommer. Men jag måste lära mig hur man redigerar bilder för bloggen först. Har haft lite för mycket att göra för att hinna med det.