lördag, oktober 14, 2006

Åhh vilken skön, lat dag!

Åhh, så härligt att vakna alldeles utsövd och känna att hela dagen ligger framför en utan en enda timme planlagd! Utan att ha krav på sig att något MÅSTE vara klart till en viss tid.

Idag har vi bara stuvat om lite i våra garderober och flyttat en hylla i vardera garderoben (vi har varsin 1-meters fullhöjdsgarderob) och jag har gjort det okonventionella draget att såga av en hylla i bakkanten, skjuta in den så långt det går så att det bildas ett litet mellanrum mellan hyllan och dörren. Då finns det plats att sätta upp krokar på insidan av garderobsdörrarna där jag kan hänga morgonrocken, skärp mm utan att dörren bågnar utåt för att det är för trångt. Hyllan vilar på två hurtsar med trådkorgar (2 x 4 st). Resultatet blev jättebra. Ovanför hyllan finns en klädstång där blusar och byxor hänger. Klänningar och andra långa plagg får jag vika på mitten. Har sparat flera galgar med nypor för just det ändamålet. Överst finns det plats för ännu en hylla för "sällan-saker".

Sedan tog vi bilen och åkte en runda och för mig blev det en nostalgisk upplevelse. Vi for genom alla mina gamla tassemarker och många gamla minnen vällde upp. Vi åkte förbi mitt gamla föräldrahem som nu bebos av avlägsna släktingar (tremänningar, faktiskt). De har rustat upp utsidan och trädgården så fint så det är en fröjd att se. Synd att jag inte tog med kameran. Höstfärgerna och den klara luften gjorde att alla färger var så intensiva. Det känns faktiskt mycket bra att vara en s k hemvändare. Jag är riktigt stolt över min gamla hembygd. Nyligen fick vi dessutom ett vackert utformat välkomstbrev från kommunen. Det känns trevligt.

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Du kan väl ta med kameran nästa gång? Jag har knappt sett huset sen begravningen,,,

Brittis sa...

Ska ske. Blir det fint väder i morgon så ska vi göra en sväng.

Kiara Och Kovu sa...

Har ni skickat in ansökan om permanent visum än då *ler*

Brittis sa...

Kommentarer 1: Jag åkte dit på söndagen och fotade riktigt ordentligt (frågade först förståss). Tänkte skicka över bilderna men annat kom emellan ;-)

Kommentar 2: blanketten med ansökan om permanent visum ligger fortfarande icke ifyllt. Tror du att vi blir godkända? Speciellt efter den sista händelsen? Vi är ju s k "tärande" invånare.