torsdag, november 09, 2006

Multisjuk, men tar ett helvete åt gången

Min Pneumonia blues har tystnat, tack och lov, men det var förfärligt så jag rosslade i lungorna. Men hostan har ju inte gett med sig trots Kåvepenin-kuren så det blev ytterligare ett läkarbesök.

Vid första besöket var läkaren livrädd för att bli smittad av influensan så kommunikationen var väl lite si så där. Men sänkan har nu sjunkit från 100 till 12 och den där astmaliknande hostan har ändrat karaktär. Men när jag nu talade om att hostan fortfarande var förfärlig och lite försiktigt frågade om det möjligen kunde vara Mycoplasma-infektion så var han genast med på noterna. Jag blev röntgad, han lyssnade ordentligt och vi talade noga igenom min sjukdomshistoria.

Till sist blev i alla fall diagnosen: Influensa + lunginflammation + Mycoplasmainfektion! Snacka om multisjuk! Influensan och lunginflammationen är väl nu hävd men nu ska jag tampas med Mycoplasman. För det har jag fått Vibramycin och hostdämpande. Jag har nu ätit den medicinen i 2 dygn men ännu inte märkt någon skillnad i hostan. Men jag vet, från tidigare liknande infektioner att det tar sin tid.

Det hade just kommit meddelande till VC från hjärtkliniken att de (läkaren på VC förståss) skulle se till att jag fördubblade dosen antiproppmedel och så skulle läkaren undersöka om jag kunde börja köra bil igen! Detta med anledning av mina balansrubbningar 3 veckor tidigare då jag fick åka in med ambulans och de trodde att jag fått en propp. Så nu får jag köra bil igen, tack och lov. (Det hade jag förresten redan gjort vid ett par tillfällen.) Men jag undrar, om inte balansrubbningarna berodde på att influensan rdan var i antågande. Jag påpekade redan då att jag hade ont i njurtrakten och en del andra ställen i kroppen.

Men strunt i det, nu ska jag vila. Mina syskon har varit på mig som hökar om det.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Grattis! Skönt du gör det rejält!
Själv tog jag två sprutor idag- influensa OCH lunginflammationsvaccin..

Jag sa...

ja, proppa i dig medicin nu - ordentligt! Det är skönt att var frisk( hur nu det var egentligen) snorar ju själv en hel del.
Ikväll har jag spelat kort och ätit och druckit. Det är ett trevligt sätt att fördriva tiden. Få se om min mage tycker det också, sist jag åt pannacotta fick jag STÅ för att inte magsyran skulle komma upp och ut! Nu tar jag novalucol före sänggåendet.
Kram inger