måndag, februari 25, 2008

Datorkrångel och målarlaborationer

Förstår inte vart dagarna tar vägen!
Barnbarnet Alexander, 10 år, har varit här sedan fredag em. Han är så lugn och stillsam så han märks knappast. Enligt hörsägen skall han ha sagt att han ville komma upp till oss "för att bli ompysslad" ett par dar. Besöket skulle avslutas med att vi skulle köra honom till Borlänge på söndag fm för han skulle ställa upp i en brottningstävling. Tyvärr visade det sig att det var fel dag. Det är först nästa helg.

Idag var den första träffen efter semesterresan med oljemålningsgruppen på ABF. Håller på med ett Falumotiv från Elsborg, den gamla stadsdelen. Fullt med Faluröda gamla hus. Jag laborerar med en ny teknik. Först lägger jag sparsamt med en svag färglösning i rött. Sedan lägger jag på rikligt med rött med kniv (dvs spatel). Sedan tar jag spateln och skrapar bort det mesta. Beroende på hur rikligt jag skrapar så framträder underliggande färg mer eller mindre. Med hjälp av det kan jag framhäva dagrar o skuggor. Nästa gång lägger jag på ytterligare en annan färgblandning. Och skrapar. Då framträder den underliggande färgen (i detta fall den röda) mer eller mindre beroende på hur mycket jag skrapar. Det låter komplicerat men är väldigt kul. Resultatet blir levande och variationsrikt. Ska försöka komma ihåg kameran nästa gång. Kanske skulle det kunna bli en liten miniserie hur motivet växer fram som jag publicerar på bloggen. Om det blir skapligt bra, vill säga.

Idag har Andreas, Datadoktorn, varit här. Undra på att Laptoppen var seg. Andreas sade att mer än 90% av datorkraften upptas av något otyg som jobbar i bakgrunden. Han startade ett rensningsprogram som skulle ta några timmar på sig. Och sedan lämnade han oss med en liten manual om hur vi ska klicka bort otyget när programmet jobbat färdigt. Tyvärr stämmer inte hans skärmbild med den som dyker upp och vi vågar inte försöka själva försöka trycka på de rätta knapparna. Och datorn står i "Felsäkert läge"! Hur stänger man det? Ska strax slå en signal till lillebror och fråga hur i all världen man sedan klickar bort otyget. 67 filer står det på skärmen! Håll tummarna!

Inga kommentarer: