onsdag, juli 30, 2008

Evigt liv?

Lika varmt idag. Har legat halva eftermiddagen och kvällen för att orken är helt slut. Jag märker tydligt att jag inte tål värme så bra.

I går var jag till VC för förnyad läkarkontroll. Jag deltar ju i en 4-årig internationell medicinstudie, Hps2 Thrive, där avsikten är att testa ett preparat som höjer det goda kolesterolet, HDL. Jag har haft mina funderingar om jag ska fortsätta studien för att mina levervärden inte är så bra (mer om det i tidigare inlägg under etiketten Hälsa).

När jag skulle iväg till VC berättade jag för grannen U att jag tänkte hoppa av studien. "Ha, du kommer inte att kunna neka. Det är du för snäll (mesig?) för" var kommentaren. "Men du ska få kaffe när du kommer tillbaka".

Jag är van från min tidigare läkare att jag har kanonbra koll på mina värden men här fryses blodproverna ner för senare analys. Det känns inte så bra att inte veta, i alla fall lite grann, om förloppet. Men läkaren, som leder studien, berättade att de avser att 1 gång per år ge deltagarna i studien en riktig hälsoundersökning där alla värden analyseras enl svensk standard. Så jag beslöt att inte hoppa av - i alla fall inte ännu. Jag berättade för läkaren att jag nu förlorat ett vad i och med att jag fortsätter studien. Han bad mig hälsa grannen och tacka!

När jag kom tillbaka var andra grannen M där och över en kopp kaffe dryftade vi situationen. M frågade: "Men vad är det bra för? Vad är meningen med alltihop?" Jag fick tänka efter en stund men så sa jag: "Ja, man vill väl se om jag dör fortare". "Men vad har du fått för garantier, då? Evigt liv?" Det blev ett långt gapskratt och eftersom skratt sägs förlänga livet så får jag väl meddela VC tillägget i min livsföring.

Idag traskade jag iväg till VC. Där togs EKG, glukosprov och ett rör blod som ska analyseras i Falun. I morgon ska jag lämna urinprov. Så nu ska jag väl känna mig nöjd.

Inga kommentarer: