fredag, februari 10, 2012

Varg i området - skolskjuts?

Nu händer det som jag länge har befarat ska komma att inträffa. Enligt DalaDemokraten vill en familj i Tällberg ha skolskjuts för sin dotter pga förekomsten av varg i området.

Jag är inte ett dugg förvånad över föräldrarnas reaktion. Dottern har 2 km till skolan på en liten skogsväg och i mörkret  skulle vem som helst vara rädd, inte minst flickan själv. Själv skulle jag aldrig våga släppa mina barn ensamma genom skogen i vintermörkret med varg i området.

Jag vet att alla påstår att vargen inte anfaller människan men det var förr när vargen var rädd för människan pga av att den jagades så intensivt. Numera är vargen inte rädd för människan och ett litet barn är antagligen lika begärligt mål mat för en hungrig vargflock som en älgkalv, ett rådjur eller en hund.

Jag vill poängtera att jag inte vill att vargen ska utrotas men frågan är hur varg och människa ska kunna samsas på den yta som Sverige utgör. Jag kan ingenting om jakt men jag inbillar mig att vi måste bli lite kreativa. De miljoner kronor som nu åtgår för att försöka flytta vargar (vilket visat sig vara resultatlöst) skulle kanske läggas på att anlita jägare som jagar varg utan att döda. Saltskott (dom svider nog gott), "pepparskott" (jösses vad det skulle svida i ögonen) eller varför inte tårgas? Eller bara knallskott?

2 kommentarer:

Sara sa...

Oj, jag hade inte heller skickat iväg Thor eller Birk själva genom skogen i vintermörket!!

Brittis sa...

Läste i tidningen idag att skolan bistår tillfälligt med skolskjuts.