söndag, december 10, 2006

En fin dag i Rättvik

Idag sken solen och det var några minusgrader i skuggan, några plusgrader i solen. Jag tog en promenad längs Storgatan. Sneddade av längs Enån vid Kulturhuset, under riksvägen (oj, så mycket vatten i Siljan just nu) och följde sedan Siljans strand, gjorde en avstickare ut på Långbryggan och lyckades hitta de plankor som bar mina föräldrars namn (ett fint sätt att få in pengar till renovering). Gick sedan hela vägen till kyrkan, besökte Wasastenen (det var många år sedan sist), kollade in föräldrarnas gravar, fick leta ett tag efter mormors och fann den till sist. Farmors får jag söka efter vid annat tillfälle. Träffade en gammal klasskamrat och vi pratade minnen och gamla vänner ett tag. En nostalgitripp. Sådant är vardagslycka.

I morgon bitti åker Christer och jag med Birka Paradise för en liten tripp. Bussresan ingår i priset och vi ska äta julbord på båten. Hoppas det kommer att smaka gott. Dom (TV:s väder) hotar med hård vind och jag tycker egentligen inte om sjön och vet inte om jag har lätt att bli sjösjuk. Men man ska ju prova.

Ägnade en stor del av kvällen att leta efter passet. Hittade det slutligen i den väska jag använde vid en tidigare sjöresa österut. Måste nog snart bringa ordning i mina små viktiga papper. Jag hittar dom på de mest konstiga ställen och aldrig när jag behöver dom. Och så kollaade jag på Nobelfesten till och från, förståss. Det är så mysigt att se de vackert dukade borden, galakläderna, de vidunderliga smyckena och det vete katten om inte paraden med desserten är bäst! Hoppas vi får behålla Nobelfesten länge.

Inga kommentarer: