måndag, december 04, 2006

Äntligen uppkopplad!!

I dag kom den nya skärmen. Den var efterlängtad. Det här är tredje skärmen och jag hoppas att den håller bättre. Om inte, lovar jag att offentliggöra märket och skriva ner det rejält. På Pricerunner t ex.

Men vi har haft några HÄRLIGA dagar ute i stugan. Vi skulle sätta upp lite tingel tangel dvs en julstjärna, ett band "istappar" samt ett par el-ljusstakar i fönstren. Dels är det vackert och dels kanske det håller några tjuvar borta. (Vi har visserligen inte varit drabbade men det har förekommit en del inbrott i närheten.) Det tog onsdag kväll - söndag em att göra detta. Ingen hög effektivitet, alltså. Men skönt har vi haft. Jag har faktiskt också släpat lite ris och snyggat upp på tomten. Vi har dessutom dragit flotten lite längre upp på land för sjön har stigit oväntat mycket. Med hjälp av ett spel går det faktiskt bra. Får man inte flotten fri från vattenytan så kan man ge sig den på att vårisen vrider sönder den totalt när den tiden kommer. Om det blir någon is på sjön, vill säga.

Nu är vi tillbaka i lägenheten igen. Även här har vi satt upp lite saker. Ett par julstjärnor, sytt en julgardinkappa till köket, lindat en slinga ljus (inkl en "falsk" grankvistranka) runt balkongräcket. Vi har beslutat att avstå från gran i år (eftersom jag inte hittar någon vit/silver-färgad i handeln). Det blir i stället en urna med tallkvistar som vi dekorerar med ljusslinga och lite kulor och små vita stjärnor som jag virkade som julklapp till mina föräldrar för 100 år sedan då jag inte hade råd att köpa julklappar. Dom fick jag tillbaka när mina föräldrar gick bort för många år sedan.

Tallgrenar på marken finns det förresten gott om i markerna. Har ni märkt hur många tallgrenar/tallar som knäckts vid den sista kraftiga blåsten? Varför just tall? Kan det t ex vara skillnad i fiberlängd som är orsaken? Grenarna är mycket spröda och går lätt av vilket inte är fallet med granen. Och varför just i år? Har det att göra med den milda väderleken? På vilket sätt? Har någon en förklaring?

I morgon kommer domen från Miljödomstolen gällande förgiftningen av sjön Molnbyggen. Jag tuggar redan på naglarna (synd, när jag för en gångs skull har fina naglar, faktiskt pga min ändring av kosten till LCHF-kost) .

Inga kommentarer: