tisdag, december 05, 2006

Miljödomstolens dom - vinst men också förlust

Idag kom Miljödomstolens dom i målet om förgiftningen av sjön Molnbyggen.

Det slogs fast att Leksands kommun är skyldig till föroreningen av sjön pga soptippen och att misskötsel av anläggningen har förekommit. Domen säger också att kommunen har skadeståndsansvar för detta. Domen är en kraftig markering att kommuner är skyldiga att sköta och värna om vattendragen i sin kommun.

Domen fastslår också att skadeståndsansvar endast gäller för de som har strandtomter och därmed vattenrätt. Däremot anser domstolen att de som har strandnära fastigheter faller under allemansrättens villkor och därmed inte har rätt till skadestånd.

Jag tillhör den förlorande parten.

Nu vill advokat Pontus Selderman snabbt sammankalla ett möte för att diskutera domslutet. För se vad han har att säga. Återkommer när jag har något mer att förtälja.

Nu ska jag krypa till kojs med en bra deckare.

2 kommentarer:

Bror sa...

Jag läste om det i DD. Jag vet inte vad jag ska säga...

Brittis sa...

Än är inte sista ordet sagt. Upp med hakan!