fredag, december 08, 2006

Filosofiskt andetag 1

Fredag - en slappardag. Sent upp i morse, en tur till stugan för att hämta lite grejer, lite socialt umgänge (tack för det), lutfisk till middag och nu sitter jag vid datorn med resterna av ölet från middagen och en snaps som jag inte druckt ur. Och ingen dammsugning! Kort sagt, en skön fredag.

I onsdags var jag till Erikshjälpen med ett par grejor samtidigt som jag (naturligtvis) gick därifrån med en bok. Gick därifrån ganska nöjd - en liten skänk till välgörenhet hade jag bidragit med. Men så tänkte jag vidare där jag gick i mörkret: jag bidrog ju också till att inte skövla mer skog. Egentligen är det ju lika bra (eller faktiskt bättre) för välfärden om begagnade produkter cirkulerar. De måste ju faktiskt inte vara nytillverkade hela tiden, tänkte jag.

För att förtydliga:
Förutom att det måste finnas personer som producerar mat, kläder, bostäder samt lite till så skulle faktiskt välfärden kunna upprätthållas lika bra om vi "klipper håret på varandra" och alla får ett kvitto för varje tidsenhet som man använder för "klippningen". Timme för timme, lika värde för vad man än ägnar sig åt. Vare sig man är jurist eller städerska - eller jordbrukare - eller byggnadsjobbare. Man skulle t o m kunna ägna sig åt att först bygga upp en mur och sedan riva den igen, om och om igen, bara man får ett kvitto för varje nerlagd tidsenhet (om det nu är svett man vill ha som värdemätare). Eller byta böcker med varandra, producera konst, skotta snö, vakta barn osv. Sedan kan man gå till en liten affär (som betjänas av någon som också får ett kvitto för varje arbetad timme) och hämta ut den mängd mat man kan få för sina kvitton och som motsvarar lantbrukarens + butiksbetjäntens intjänade kvitton. Lätt som en plätt!

Men det är klart - för att det ska funka så måste begreppet "ränta" och "vinst" (och därmed girighet) bort från vår föreställningsvärld. Dit är det förvisso långt! Men det kommer!!

Så här långt har jag filosoferat på ett (1) glas öl. Nu har jag snapsen kvar. Men vad jag kommer till för slutsatser då, det ska jag bespara er.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

*skratt*
Jag drack vin i går kväll-- inte löste jag världsproblemen!
Måste kanske vara öl?

Jag ÄR nyfiken vad snapsen ställde till med.. Sjönk kreativiteten eller?

Brittis sa...

Nja, jag vet inte riktigt. Det blev lite luddigt. Men jag återkommer.