onsdag, juni 25, 2008

En ny världsimpuls

I morse, innan vi åkte ut till stugan, damp ett nytt nummer av Kosmos ner i brevlådan. Det är en högtidsstund varje månad när den dyker upp. Då ser jag till att jag får vara ostörd, kokar en kopp kaffe och njuter av stunden. Och så glömde jag tidningen hemma när vi åkte ut till stugan!

Men jag hann i alla fall konstatera att Martinus´ artikel handlar om "Den nya världsimpulsen". Och den upplever jag verkligen! Gamla, stelnade, ologiska, auktoritära postulat byts ut mot humanare vindar som kan accepteras utan att någon auktoritet pekar med hela handen. Naturligtvis blir brytningen svår. Människor upplever vilsenhet och förvirring och ungdomar växer upp utan klara normer.

Som jag ser det, är vi i en övergångsfas. Nya regler för moral och etik växer fram och bör också snarast implementeras i skolorna nu när religionens ledstjärna inte längre lyser klart. Det kan tyckas att jag är irreligiös men så är inte alls fallet. Jag tror bara att en humanare och kärleksfullare värld långsamt håller på att utvecklas.

Inga kommentarer: