måndag, december 29, 2008

Dålig rapportering från Rättvik i DalaDemokraten

Nu måste jag protestera. En längre tid har det varit mycket dålig rapportering från Rättvik i DalaDemokraten och idag blev måttet rågat.

Vi får Rättvik-Mora-utgåvan. Men där står mer om Leksand än om Rättvik. Och så är det ofta. Jag har ingenting emot att det står mycket om Leksand - vi har ju vår sommarstuga där. Men det borde väl finnas något mer att rapportera från Rättvik än en helsida om att det spelats en hockeymatch mellan IFK Ore och Orsa IK. Naturligtvis ska det rapporteras från lokala sportevenemang ( hellre det, än från de nationella och internationella sporterna för de uppmärksammas i andra media så det räcker). Men inte behöver väl bilderna ta upp all plats. Jag får intrycket att man tar till stora bilder för att dölja att det inte finns något att skriva om över huvudtaget.
Redaktörer för Rättvik är (enl. uppgift strax under Rättviksrubriken) B. Oldhammer, E Salomonsson samt B Nilses Gröndahl. Alltså 3 redaktörer!

Samma dag står det om Leksand: Pippi-gympa, Hjärt- och lungsjukas förening, Ridkursavslutning, Brandrapporter samt förslag till föreningsbidrag.
Redaktör: M Rönnblad. Alltså 1 redaktör!
Man frågar sig vad det då står i den utgåva som Leksand tillhör. Ännu mer?

3 redaktörer i Rättvik mot 1 redaktör i Leksand. Och en sådan skillnad i rapportering! Vad beror det på, månne?

Ska man vara tvungen att gå över till FaluKuriren? Jag gillar Göran Greiders ledare, funderingar och dikter. Jag gillar också Sofie Wiklunds friska upprorsanda. Dessutom har jag socialdemokratiska ideal så jag vill gärna fortsätta prenumerera på DD. Men nu börjar jag vackla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha! jag tror att du har fått fel edition - tycker inte att det står för mycket om Lsd idag tisdag! Kolla förstasidan uppe t.v där ska det stå Rättvik-Mora

Brittis sa...

Jag kollade det. Det står/stod faktiskt Rättvik-Mora. Så även i lördags då det också var mer på Leksands-sidan än på Rättviks-sidan. Även då kollade jag att det var Rättvik-Mora-utgåvan.

Detsamma idag, onsdag, en sida Rättvik och en sida Mora men två sidor Leksand trots att det är Rättvik-Mora-utgåvan. Idag är det dock motiverat för Rönnbladet har lagt ut fantastiska bilder från året som gått. Och på Rättvikssidan har de faktiskt spottat upp sig för det finns en del små notiser om olika aktiviteter.