söndag, december 26, 2010

En stillsam julhelg

Nu är julafton, juldagen och snart också annandagjul snart slut. Det har varit kallt, mycket kallt men nu går det mot lite mildare väder i alla fall. Men nu är det yrväder i stället.

CG har legat på sjukhus och skrevs nog hem lite väl tidigt, men de måste väl minska på beläggningen så här i juletider. Jag har haft en besvärlig förkylning med svår hosta. Och har så fortfarande. Så för oss har julen gått i isoleringens tecken. Nu låter det som en enda stor klagosång men så är inte alls fallet. Jag ser det som ett lyckokast att vi hade planerat för en mycket lugn jul. Våra brorsbarn har handlat hem julmat åt oss så igår åt vi lutfisk och idag resten av det traditionella julbordet med tända ljus och allt.

Våra barn och barnbarn har firat på sitt håll och vi planerar att träffas när det passar, kanske inte förrän på nyårsafton. Hälsan får styra. Ett litet ingrepp kunde jag dock inte låta bli att göra. Dottern Kicki med tillhörande familj skulle åka ut till stugan och tillbringa ett par dagar där. På juldagens fm åkte jag ut med en liten korg med godsaker (glögg, julmust, pepparkakor, nötter o mandel). Jag tog bort gardinerna för fönstren, eldade i spisen och arrangerade godsakerna på bordet. Sedan tände jag en marschall ute vid gärsgår´n och åkte därifrån. Det var inte så mycket, men jag tror att det blev en uppskattad överraskning när gästerna kom fram.

2 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

Tack snälla "tomten". Det var mycket uppskattat att komma till en varm stuga med lite smått o gott.

Tur att ni har Brorsbarnen som kan hjälpa er med handling när vi är så "långt" borta.

Kram Kicki med familj *ler*

Sara sa...

Åh vad mysigt att komma ut till stugan och det redan är varmt och ombonat.