lördag, december 04, 2010

Någon har glömt stänga av värmen på dasset i stugan!

Inget snöande och nästan värmebölja (-8grader) och dessutom en skymt av solen ovan horisonten, gjorde att jag beslöt mig för att bege mig till stugan för att fylla på fågelautomaten med en 20 kg säck med solrosfrö.

Fågelautomaten står på en ställning så det behövs en trappstege för att jag ska kunna fylla på automaten. Stegen brukar stå i vårt förråd så jag låste upp dörren men hittade ingen stege. Lite konfunderad såg jag mig omkring men kom sedan att tänka på att någon kanske ställt in den på dasset, vars ingång är inifrån förrådet. Jag öppnade dörren och möttes av RUMSVÄRME!!! Vi har numera inomhustoalett men dasset finns kvar "utifallatt". Någon måste ha satt på värmen och glömt stänga av den! Frågan är - när? Någon gång i år? Eller - gudsigförbjude - någon gång under förra vintern? Dasset måste ha dragit massor av kWh bara under de sista veckornas köldperiod.

Vi byggde ett dass när huset byggdes, isolerade det nödtorftigt och drog in värme för att inte förkyla våra ädlare kroppsdelar. Dasset används ibland när toatanken hotar bli full och det dröjer innan slambilen kommer. Jag kan också väl tänka mig att någon ibland vill vara ifred och dregla över alla Clas Ohlson kataloger som ligger där. Och då vill njuta av värme därinne. Jag söker ingen syndabock men gissa om make, barn och barnbarn kommer att få en allvarlig predikan om varsamhet med energin när vi träffas nästa gång!

Jag sänder också en tacksamhetens tanke till mina skyddsänglar som fick mig att glömma att jag lät stegen stå kvar på altanen vid förra påfyllningen av fågelfrö. Och att jag fick infallet att titta in på dasset för att söka stegen där. Tydligen har mina skyddsänglar inte sjukskrivits för utmattningsdepression - ännu!

1 kommentar:

Sara sa...

Oj, ja det var verkligen tur att du glömde var du hade ställt stegen...