söndag, januari 23, 2011

Sture Emby har lämnat den fysiska världen

En fin gammal man, Sture Emby, har gått ur tiden efter en lång tids sjukdom och igår var det begravning i Borlänge. En ljus, fin begravning, trevlig till och med. Att hans fru, Stina, samtidigt fyllde år och hyllades av de närvarande, gjorde högtiden än mer ljus.

Sture Embys betydelse för andligt intresserade människor i Borlänge med omnejd kan inte nog uppskattas. Han var så försynt, berättade aldrig om sin åsikt utan att människor först frågat efter den.

Jag har haft turen och förmånen att under flera år få ta del av hans undervisning i Martinus kosmologi. Kosmologin har betytt så mycket för mig. Jag kräver så mycket "bevis", jag är öppet nyfiken men det måste vara logiskt "hållbart". Andliga teorier kan inte bevisas med den måttstock som den nuvarande vetenskapen mäts med - de kan ju inte mätas och vägas. Men den danska filosofen Martinus Thomsen (1890- 1981) förklarar hela världsbilden genom logiskt resonemang. Hur allt hänger ihop, varför vi finns till och meningen med vår utveckling. Det har gett mig en stabil grund att stå på och en förståelse för vad som händer i världen, med mig själv och mina närmaste.

Jag är Sture Emby stor tack skyldig. Och vi som fått ta del av hans undervisning har ett ansvar att förvalta den kunskapen väl.

Inga kommentarer: