söndag, januari 02, 2011

Årets första åtgärd - uppdatera almanackan

I förmiddags satte jag mig ner och gjorde årets viktigaste åtgärd - uppdaterade almanackan. Det innebär att aktuella telefonnummer och adresser noggrant skrivs upp samt behövliga e-mailadresser. Med blyerts! Mina barnbarn tycker att jag är mossig som inte skriver i  mobilens telefonbok och almanacka. Men då är det ju borta sedan! Vet ni - jag har alla almanackor kvar sedan 1977. Stora, indelade i timmar för mina intensivt verksamma år och mindre almanackor nu sedan jag blivit pensionär. Under mina år med svår hjärtsvikt hade jag minsta storleken, jag behövde inte större. Men nu när jag är friskare har jag snäppet större almanacka. Dagbok i miniformat, kan man säga. Förvarade i en skokartong på övre hyllan i min garderob.

Det var ett snärj att få tag i rätt almanacka. Jag vill ha en med plastfickor (Burdes Leader 4i1). De är så bra för då kan man sticka in små lappar i plastfickorna med tillfälliga uppgifter, t ex vad man ska handla. Den typen fanns inte här i Rättvik så jag fick ringa runt och hittade till slut en i Borlänge. Barnbarnet Cazzandra fick den hedersamma uppgiften att hämta ut föremålet för min längtan.

Mellansyrran fyllde år idag, pension+1, och det skulle ju firas. Hon fick en present av mig, Patricia Tudor-Sandahls senaste bok, "Den fjärde åldern". I mitt tycke den bästa boken hon skrivit. Och jag har läst de flesta.
CG och svågern satt bänkade framför TV:n och tittade på sport (vad annars) så vi fick sitta alldeles för oss själva i köket och lågmält skvallra om det mesta. Kan man ha det bättre?

3 kommentarer:

Jag sa...

Tack! Besöket var uppskattat liksom bockerna hihi

Sara sa...

Jag har också alltid en "pappers-almanacka". Jag tycker att det är så trevligt att få skriva in saker för hand. Idag ska jag ta och uppdatera min nya inköpta. Jag har gjort mig en personlig på www.personligalmanacka.se

De har jättefina som man utformar själv samt att man kan lägga in allas födelsedagar så att de uppdateras varje år osv... jättekul..

Brittis sa...

Sara: Vilken fin idé! Det ska jag kolla upp. Det där med födelsedagar är ett elände för mig. Jag glömmer dom alltid. Som tur är håller Kicki reda på dom åt mig. Men hon förlåter mig aldrig att jag glömde hennes vid ett tillfälle.