fredag, februari 18, 2011

Lyxfällan i TV3 fyller en viktig uppgift

På sistone har jag börjat titta på Lyxfällan på TV3 och förfärats över vilken dålig koll en del har på sin ekonomi. Just nu följer jag en massa repriser från tidigare år. De där två, Charlie och Mattias, som åker runt och hjälper folk i ekonomiskt trångmål gör ett jättejobb, tycker jag. Och jag har börjat förstå att vi 40-talister har ett stort ansvar för att de yngre generationerna har så dåligt handlag med sin ekonomi.

Vi 40-talister uppfostrades att man skulle spara först innan man köpte en pryl. Det var liksom naturligt. Men någon gång på 60/70-talet blev det plötsligt "billigt" att köpa först och betala på avbetalning. Inflationen var så hög att det faktiskt nästan lönade sig att låna pengar. Så vi började ta lån och köpa prylar. Men vi höll koll på ekonomin. Vi var ju fostrade så. Och ekonomin gick ju på högvarv.

Ungdomarna såg våra köpvanor och följde i våra spår. Det var naturligt att köpa prylar på avbetalning. Men det händer saker i livet. Arbetslöshet, sjukdom, barn, ny bostad osv. Plötsligt går allt överstyr. Man tappar kontrollen och förtvivlan följer i spåren. Man orkar inte, stoppar huvudet i sanden och slutar öppna kuverten från inkassoföretagen. Depressionen och den personliga katastrofen är ett faktum.

Här ser jag att Lyxfällan fyller en stor uppgift och jag hoppas att programmet utvecklas ytterligare och blir till undervisningsredskap. Det är nog inte så roligt att schavottera med sin usla ekonomi inför hela svenska folket så det bästa vore om man kunde frångå de personliga exemplen och hitta en annan form som ändå fungerar. Dessutom borde lektioner i hushållsekonomi införas i skolan, även för de som inte går ekonomilinjen. Barn och ungdomar får så varierande undervisning i familjeekonomi i hemmen att jag tror att Sverige skulle vinna på att det infördes i skolan.

Inga kommentarer: