söndag, april 10, 2011

Mayakalendern - något att lita på?

Häromdagen fick jag i min brevlåda boken "Mayakalendern - mänsklighetens väg mot ett upplyst medvetande" av Carl Johan Calleman. Jag är visserligen mycket intresserad av andliga ting men om Mayakalendern visste jag inte mer än att "jorden förväntas gå under 2012". Jag har ännu bara läst halva boken och ser fram mot flera spännande lästimmar.

Jag får erkänna att jag hitintills har läst boken slarvigt - mest för att få en hum om det är något jag vill fördjupa mig mer i. Men jag förstod så mycket att Mayafolket har gjort en kalender som berättar om jordens evolution och den slutar 2012 (alt 2011) - därav myten om jordens undergång. Kalendern beskriver många epoker men vi befinner oss just nu i den galaktiska undervärlden (1999 - 28/10-2011), som tillsammans med den universella undervärlden (11/2-2011 - 28/10-2011) avslutar kalendern.

På sidan 120 i boken skriver Calleman: "Med den galaktiska undervärlden  ...... skapa en balans mellan öst och väst...". När jag i fredags kväll läste detta slogs jag av det "slumpartade" sammanträffandet att jag 2007 börjat måla mandalas, som ju symboliserar österns fokusering på det andliga. Jag började 2008 tycka att det var dags att strypa österns monopol på det andliga och att även västvärlden borde tillerkännas en andlig ådra. Så jag började måla mandalas med kurbitsar från Dalarna. Ibland med stark 3D-effekt. En slags protest mot tudelningen mellan öst och väst. Skildrar Mayakalendern (i Callemans tolkning) sanningen om evolutionen?

Gå gärna in på "Brittis ManDALAart"-blogg i högermarginalen och titta på mina mandalas med kurbitsar. Där beskriver jag just min avsikt med målningarna - nämligen att det är dags att öst och väst möts. Det får bli mitt bidrag till det galaktiska och universella samarbetet. Och jag hoppas att människorna förstår mina intentioner.

Anm.: Som sagt - jag har bara skummat boken och har säkert uppfattat mycket helt fel. Om någon vill tillrättalägga, så gör gärna det. Jag blir jätteglad om någon kommer med klarlägganden.

Inga kommentarer: