måndag, april 25, 2011

Trött och ledsen

Trots påskens vackra väder, släktträff och födelsedagsfirande för två barnbarn så sitter jag här framför datorn och är trött, ledsen och besviken. Orsaken är den starroperation som jag gjorde för 4 veckor sedan. Jag ser betydligt sämre än innan operationen. Jag ser hela tiden som genom ett gammalt buckligt glas. Det flimrar och jag vet inte var jag riktigt har marken. Allting "hoppar" och jag blir trött och illamående av synförvrängningen. Och så ska jag operera det andra ögat den 5:e maj också! Hur blir det då?

Eftersom det opererade ögat, pga skelning, egentligen bara används när det är viktigt med stereoseende och det nu är mitt "friska", fungerande öga som ska opereras så är jag naturligtvis oroad att resultatet blir ännu sämre.

Under de mer än 50 år sedan den skallskada som orsakade skelningen uppstod, så har jag vant mig vid att hjärnan då och då s a s tränger bort den bild som ger dubbelseende, men nu tränger den fram med full kraft och ger mig starkt dubbelseende. Som dessutom flimrar och hoppar! Som jag ser det, hade det varit bättre att låta det högra "slumrande" ögat vara i fred och inrikta sig på att operera det fungerande ögat. OCH DEN J-*LA LÄKAREN VILLE FÖRE OPERATIONEN INTE LÅTA MIG STÄLLA FRÅGORNA JAG HADE OM MITT DUBBELSEENDE!

Jag misstänker starkt att han inte ens uppmärksammat att det var ett öga med förlamade ögonmuskler som han skulle operera. Det visade sig minuterna före operationen att han egentligen varit inställd på att operera det andra, friska ögat och att även passande lins plockats fram för det ögat (enligt sköterskan).

Jag kommer naturligtvis aldrig att få reda på sanningen och jag kan nu bara hoppas att nästa operation delvis kommer att minska besvären. Jag misstänker också att det kommer att ta flera år för min hjärna att tränga undan den flimrande, dubbla bilden från höger öga och de åren har jag antagligen inte. Just nu är mitt tidigare höga förtroende för den svenska sjukvården betydligt naggat i kanten.

Dessutom har jag bitit av en plomb på påskgodis!

5 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

Alltså inte tråkig läsning... bara tråkigt att det är så..

Brittis sa...

Jag förstod det. Förresten ska jag nog ta bort den där raden. Det är så få som utnyttjar den.

Anna sa...

Kära Brittis! Vad tråkigt med ditt öga! Önskar att jag kunde skriva något uppmuntrande, och det är väl så att ditt "friska" öga bör kunna ta till sig operationen på ett bra sätt?! Plomben fixar de säkert, och kanske träffar du någon trevlig person hos tandläkaren? Jag håller tummarna! Anna

Sara sa...

Usch, det var inte roligt. Plomben var väl droppen...

Brittis sa...

Tack allihopa för ert deltagande. Det ordnar sig nog i slutänden och jag ska strax ringa tandläkaren. Kram på er.