lördag, april 02, 2011

Aprilskämt i FaluKuriren

Gick ni också på aprilskämtet i FaluKuriren? Jag trodde på det nästan hela dagen.

Enligt FK har en "oppfinnarjocke" i Borlänge uppfunnit en ny sorts hastighetskamera som monteras i vägstolpar o dy. Bil och bilnummer avläses  exakt genom scanning av bilens utseende och nummer. Vem som kör avläses dock inte och det kommer inte heller att spela någon roll eftersom det är bilens ägare som får stå för fiolerna efter 1 juli. Med infrarött ljus mäts genomsnittshastigheten mellan 4 stolpar och så är kamerorna kopplade till en GPS också. Och med hjälp av 14(!) satelliter mäter man hastigheten med 1,4 mm felmarginal! Prov pågår mellan Borlänge och Falun. DÅ får man in fortkörningsböter, minsann. Jag var mäkta imponerad av uppfinnarens uppfinningsrikedom.

Det enda jag ställde mig tveksam till var att bilden i tidningen visade att kameran monterats i en av de där korta, vita stolparna med reflex. De kommer ju att behöva rengöras ofta och blir lätt offer för terrorister som sprejar över kameralinsen.

Men säg den lycka som varar beständigt. På eftermiddagen kom jag på att jag blivit ordentligt blåst. Det skämtet var nästan lika bra som när halva svenska folket lurades att klippa sönder sitt bästa par nylonstrumpor och trä över TV:n för då kunde man få färg-TV. Jag minns att min mormor kom rusande och ville ha mammas nylonstrumpor för mormors var av den gamla hederliga, tjocka typen och de skulle mörka bilden för mycket.

Inga kommentarer: