söndag, januari 22, 2012

Håkan Juholt ska absolut inte räknas ut.

Jag har med stort intresse tagit del av såpan som pågått kring Håkan Juholt.
Han kom som en joker och tog partiledarposten framför näsan på Österberg, Östros m fl. Som dessutom fick se sig petade från de viktiga posterna kring partiledaren!  Det var nog en taktisk miss av Juholt att skicka ut dom i kylan på det där sättet. Där skaffade han sig mäktiga fiender som dessutom visste vilka knappar de skulle trycka på bland journalisterna. Och Alliansen kunde belåtet luta sig bakåt i maktens fåtöljer och låta drevet sköta jobbet.

Juholt är en skicklig talare och jag har efter långt funderande kommit tills slutsatsen att de tal han hållit är äkta vara. Visst blev jag tveksam när hans "affärer" dök upp men jag tror ändå att han hyllar de ideal han  framförde. Men hans retorik i talarstolen var för yvig och han kom med uppgifter som inte var exakta, livsfarligt för en människa vars tal granskas med tusen olika ögon och avsikter.

Juholt har nu sparkats snett bakåt men sitter kvar i Riksdagen och kan därmed komma upp i talarstolen (om jag uppfattat det rätt). Vi ska absolut inte räkna ut Håkan Juholt. Han kommer nog att dyka upp igen så småningom. Förhoppningsvis lite klokare och efter att ha gnuggats av skickliga lärare i hur han ska handskas med sin retorik. Han har ju också visat en osedvanlig förmåga att tåla motgångar.

Men nu börjar en ny såpa. Vem/vilka ska ha makten fram till nästa kongress? Den blir säkert inte mindre spännande. Jag kommer i alla fall att sitta på 1:a parkett.

Inga kommentarer: