torsdag, november 29, 2012

Medicin med högkostnadsskydd kan sakna patientförsäkring

Nu är jag ordentligt upprörd. Det gäller frågan om att patienter med gällande högkostnadsskydd kan råka få mediciner som inte omfattas av en patientförsäkring för läkemedel. Vill man ha detta skydd så måste patienten betala mellanskillnaden eftersom regeln för högkostnadsskyddet bara gäller för det billigaste preparatet som "staten" framförhandlat för just precis en viss månad.

På TV i kväll skyllde Göran Hägglund på att EU-regler säger att det är frivilligt för läkemedelsföretag att vara med i den försäkring som garanterar ersättning om allvarlig läkemedelsskada uppstår. Och han skyller på att det är mycket krångligt och tar lång tid att ändra gällande EU-regler.

Men det är bara att vända på steken!! "Staten" kan ställa villkoret att högkostnadsskyddet bara gäller för preparat som omfattas av försäkringen! Hur enkelt som helst!  Är Göran Hägglund dum, eller??

Jag tänker bli obekväm och se till att jag bara handlar mina mediciner under den månad då medicinen omfattas av försäkringen. Medicinupphandlingen gäller ju bara för en månad i taget. Men jag får kanske uppsöka ytterligare någon eller några läkare så att jag har dubbla recept och kan tajma in rätt månad. Läkarnas receptförskrivning samkörs inte så det kan inte uppdagas att jag springer hos olika läkare. (det kom ju också fram i kväll i Kalla Fakta där narkotikaklassade mediciner kan skrivas ut i massupplaga om man bara besöker olika läkare.)

Så nu gäller följande: (det ska bli kul det här)

  • Besöka minst ännu en läkare (utöver min ordinarie) som skriver ut mediciner som jag behöver.
  • Kolla vilka tillverkare som tillverkar de mediciner som jag använder. (FASS är perfekt)
  • Kolla med apoteket vilka av mina mediciner som är försäkrade just den här månaden.
  • Springa ett par gånger i månaden på apoteket och fråga vilka mediciner som ligger i fas för nästa högkostnadsskydd med gällande patientförsäkring. 
Jag kommer att bli en trägen apoteksbesökare. Det finns vattenautomat, tidningar och stolarna är ganska bekväma på "mitt" apotek (f ö det enda som finns på orten, m a p debatten om konkurrens och valfrihet). Och jag har ju gott om tid eftersom jag är pensionär  ;)

 Lite civil olydnad är alltid upplyftande och ger lite kickar till mitt annars så stillsamma pensionärsliv. :)

2 kommentarer:

Tord Viktorsson sa...

Heja Britt Marie

Brittis sa...

Tack, Tord.
Det ska bli intressant att se fortsättningen på den här såpan.