tisdag, november 13, 2007

"Klimp" i Rättviks kommun

I kväll var jag i gymnasieskolans aula och lyssnade på en rapport från "Klimp", Rättviks Klimatinvesteringsprogram. Vi fick oss till livs en redogörelse av hur det bidrag kommunen fått för investeringar för att skydda vårt klimat har utfallit. Mycket intressant.

Meterolog Per Holmgren höll ett medryckande föredrag om klimatförändringarna och vad vi kan göra för att minska belastningen på klimatet. Han gick ganska djupt in i det historiska skeendet och uppehöll sig länge vid de fruktansvärda konsekvenser som drabbar de fattiga ländrna som lever på marginalerna. Det var synd att inte fler var där och hörde på hans föredrag.

Sedan följde en diskussion kring vad vi kan bidraga med. Mitt inlägg om fördelen med en saluhall för garanterat närodlade produkter fick faktiskt applåder.

Väl hemma framförde jag till C det olämpliga med att alla våra apparater står i ständigt stand-by-läge och föreslog skärpning. Men jag insåg snabbt att här har jag stött på patrull. Jag anar en hård kamp, som jag helt klart kommer att förlora. Jag får vara glad om jag kan få stänga av apparaterna när vi åker på vår 4 veckors semester till Thailand.

Inga kommentarer: